Hartslagmeter - Zin of Onzin

Verzuurd op de nok of gecrashed in de afdaling, plaats hier je sterke verhalen
Johnnyblaze
Berichten: 4
Lid geworden op: ma 06 jul 2009 11:05
Locatie: Netherlands

Bericht door Johnnyblaze »

Hey Allemaal,Sinds 3 jaar fiets ik (met veel plezier) regelmatig een rondje(s) op het parcours van Schoorl. In april van dit jaar is er in mijn linkerknie een 'nieuwe' kruisband 'geplaatst.Ik ben al behoorlijk terug wat kracht en conditie betreft, maar 't is dat laatste stukje waar ik moeite mee heb. Ik weet alleen niet waar het aan zou kunnen liggen..misschien trainde ik vroeger meer of was ik (vooral tussen de oren) fanatieker. M'n snelste rondje was toen 37:50..en reed ik twee rondjes van rond de 40. Maar nu kom ik met moeite aan twee rondjes van 42, áls ik dat al haal.Dus ik dacht dat het misschien een plan zou zijn om mijn conditie te gaan verbeteren met een hartslagmeter. Ik heb hier alleen totaal geen ervaring mee. Ik denk dat ding te gaan gebruiken, één of twee keer in de week op de hometrainer/sportschool. En dan liefst één keer in de week op het parcours of in het PWN gebied. Het schijnt dat je hiermee in elk geval een stuk effectiever kunt trainen en je conditie kunt verbeteren.Ik zou graag wat ervaringen willen lezen :)Gr,Jhnblzn

diana
Berichten: 96
Lid geworden op: di 21 apr 2009 12:40
Locatie: Netherlands

Bericht door diana »

Voor het opbouwen van je conditie is een hartslagmeter een prima hulpmiddel.Belangrijk is wel om je te laten informeren hoe het werkt.
Daar bedoel ik mee dat als je traint met een te lage hartslag je traint voor vetverbranding.Ga je hoger zitten dan werk je aan je conditie.Maar als je daarin te lang te hoog gaat zitten ga je verzuren en loop je vast.
Een aantal sportscholen hebben de mogelijkheid om je persoonlijke maximale hartslag te laten meten met daarbij je omslagpunt.Dit is het moment dat je gaat verzuren.Dan weet je dus met behulp van je hartslagmeter wanneer je in de goeie zone traint.
Diana

Johnnyblaze
Berichten: 4
Lid geworden op: ma 06 jul 2009 11:05
Locatie: Netherlands

Bericht door Johnnyblaze »

Okay..dus voor ik ga beginnen met zo'n hartslagmeter, moet ik dus eerst een sportschool vinden waar ik mijn persoonlijke maximale hartslag kan laten meten (volgens mij zit er iig een bij het Olympisch Stadion in Amsterdam)En daarna een goeie hartslagmeter zien te vinden..Heb jij zelf ervaringen met hartslagmeters of ken je mensen die erg te spreken zijn over een bepaald merk of type?

Greyfox
Berichten: 85
Lid geworden op: zo 31 jul 2005 22:44
Locatie: Hoofddorp

Bericht door Greyfox »

Ik zou de goedkoopste bij de Action nemen. Zeker om te beginnen zijn die prima.
Ik heb laatst mijn maximale hartslag laten bepalen bij het SMA in Haarlem, als onderdeel van een sportmedisch onderzoek.
Als je het serieus wilt oppakken kun je naar een SMA kunnen gaan. Als je alleen een indicatie wilt, kun je ook aan het einde van een rondje Schoorl maximaal de Nok op rijden. Dan heb je ook iets wat in de buurt van je maximale hartslag ligt.

mtbschoorl
Admin Group
Berichten: 314
Lid geworden op: wo 01 okt 2003 19:55
Locatie: Svalbard

Bericht door mtbschoorl »

Omdat ik een beetje op m'n hart moet letten rijd ik altijd met een hartslagemeter. Ik ga terug als ik hem vergeten ben. Liever zonder helm dan zonder meter.

Ik rijd dan ook al jaren niet meer op gevoel, maar op hartslag. Dat bevalt prima. Nooit meer tegen beter weten in toch doorgaan, de meter geeft aan dat het niks is en niks blijft. Andersom ook het geval, wat nou "moe" of "dood zitten". De meter geeft aan dat het tussen de oren zit. Klopt allemaal, het geeft veel extra plezier vind ik zelf. Ook het bestuderen van de uitdraaien en vergelijken van prestaties door beelden over elkaar te leggen is heel leuk en leerzaam.

Koop gewoon een goedkoop ding bij Lidl of Action en kijk of je er ook wat aan hebt op bovenbeschreven wijze.

Boeit het je , koop er daarna een die je aan de pc kunt koppelen. Dan ga je natuurlijk sparen voor een Garmin Edge.

Ik raad je Polar af. Dat is een bedrijf dat een hekel heeft aan z'n klanten. Bovendien slijten de borstbanden heel snel en is het bijv. streng verboden om zelf de batterij te verwisselen. Probeer dat trouwens ook niet, want de boel gaat kapot.

Heel goede alternatieven voor de Garmin, zijn suunto, vdo en natuurlijk cyclosport.

Let er wel op dat de bijgeleverde software regelmatig wordt geupdate. Check of het onder windows 7 draait. Doet het dat niet, niet kopen ook al werk je nog met xp oid. Checvk ook dat je met standaardoplossingen met je pc kunt communiceren (USB oid) en niet met allerlei rare zendertjes of spulletjes uit de vorige eeuw.

En inderdaad je max bepaal je uiteraard door vol de nok op te rijden. Er zijn leukere dingen trouwens dan daar achter proberen te komen.

Henk van H*
Berichten: 345
Lid geworden op: za 26 mar 2005 13:04
Locatie: Netherlands

Bericht door Henk van H* »

Ik train al een aantal jaren met een harslagmeter als hulpmiddel. Het helpt je om in de juiste hartslagzones te trainen. Door in hartslagzones te trainen kan je veel progressie behalen. Ik zou eerst een inspanningstest laten doen bij een inspanningsfysioloog. Je komt dan te weten waar je zonegrenzen en de vermogens die daarbij horen liggen (herstel, D1, D2, D3, weerstand) liggen. Een handig boekje is Trainen met de hartslagmeter.
Door te  trainen met een hartslagmeter leer je je eigen lichaam ook beter kennen. Dat kan echter ook irritant zijn. Je zal soms merken dat je rare hartfrequenties hebt die niet horen bij het vermogen dan je aan het leveren bent. Sommige mensen worden daar zenuwachtig van .
 
Over vermogen gesproken: eigenlijk is dat waar alles om draait. Als je wilt gaan trainen volgens dat systeem van die trainingszones draait het in feite ook om verschillende vermogens. Alleen was er nooit een handig apparaat om vermogens op de fiets te meten, daarom werd het vermogen als het ware geschat door naar de hartfrequentie (Hf) te kijken. Die komt echter niet altijd overeen met het vermogen dat je levert. Bij een flinke inspanning zal je zien dat je Hf soms pas na twee minuten op peil is. Ook is je Hf gevoelig voor dingen als lichaamstemperatuur, vochtverlies e.d. Daarom fietsen veel (semi)profs tegenwoordig met vermogensmeters. Die registreren veel directer wat je aan het doen bent.
 
HvH

diana
Berichten: 96
Lid geworden op: di 21 apr 2009 12:40
Locatie: Netherlands

Bericht door diana »

Wat zet je dat weer mooi neer Henk!!
Zo zie je maar weer hoeveel erbij komt kijken.
En dat geeft ook aan dat een maximale hartslag niet helemaal betrouwbaar is door de nok op te gaan.Dat zou eerder een sub maximum zijn.En dan weet je nog steeds je omslagpunt niet.Bij een maximale test wel en word er ook gekeken naar voeding ,ademhaling,medicijnen,stress etc.Maar ja het is maar net hoever je wilt gaan.
Misschien kom je met een geschatte hartslag en een hartslagmeter van de action ook een heel eind
Diana

Greyfox
Berichten: 85
Lid geworden op: zo 31 jul 2005 22:44
Locatie: Hoofddorp

Bericht door Greyfox »

Mijn maximaaltest bij het SMA was 'gewoon' op een fietstrainer en het gevoel aan het einde leek behoorlijk op maximaal de nok op. Het is toch een kwestie van hard trappen maar wel een moment opname. Als je gestressed of niet goed uitgerust bent, krijg je daar ook geen betrouwbare meting.
Natuurlijk is alleen de nok op geen betrouwbare uitslag maar wel een indicatie. En als je weet dat je hartklachten hebt, moet je natuurlijk helemaal uitkijken.
Waar je naar mijn mening voor moet waken is dat je als je start met hartslag-rijden, direct een Edge 705 nodig zou hebben.
Collega bikers rijden al tijden met een meter van de Gamma en zijn daar dik tevreden over.
Dat ik wel met een Edge 705 rij is mijn afwijking....bovendien vind ik een vermogensmeter nog te duur :-)
 
@HenkvH: rij jij al met een powermeter? 
 

Henk van H*
Berichten: 345
Lid geworden op: za 26 mar 2005 13:04
Locatie: Netherlands

Bericht door Henk van H* »

Greyfox schreef:

@HenkvH: rij jij al met een powermeter? 

 




Nee hoor, daar begin ik niet aan
HvH

diana
Berichten: 96
Lid geworden op: di 21 apr 2009 12:40
Locatie: Netherlands

Bericht door diana »

Een serieuse maximale test is niet op een fietstrainer.Dat is ook een submaximale test en wederom niet betrouwbaar.Als het goed is geeft de instructeur dit ook duidelijk aan.Een aantal sportscholen zoals De dars in Wervershoof doen een test die volledig betrouwbaar is.Daar word ook ruim de tijd voor genomen op een rustige plek met de instructeur.
En dan kan je met je eigen hartslagmeter verder.Ik dacht vroeger ook het op gevoel wel te weten,maar het blijkt dat ik nog veel over hield.Net dat stukje wat ik nodig had om verder te komen.
Diana

Gesloten