Parcours status

Verzuurd op de nok of gecrashed in de afdaling, plaats hier je sterke verhalen
frankteb

Re: Parcours status

Bericht door frankteb »

Ik wil even zeggen dat er de laatste weken/maanden bijzonder veel valpartijen zijn onder bikers. De meeste daarvan zie ik bij de start en afdaling Nok.

Er zijn bijzonder veel mensen die onervaren zijn maar zelfs ervaren mensen zie ik daar vallen. Het is wachten op een groter ongeluk denk ik. De Nok bovenin valt mij zelf nog mee, wel lastig voor de grootste groep onervaren mensen. De afdaling in de kuil is echt gevaarlijk, elke start die ik tot nu toe heb gestaan zie ik mensen vallen. De ergste brak waarschijnlijk zijn pols. Heel veel gaan ook over de kop en duiken head first in de grond. Vandaag zelf drie valpartijen gezien, en één via broer vernomen die later aankwam. Twee in de kuil en over de kop, één met harde klap, had godzijdank niks uiteindelijk.

Vandaag hoorde ik iemand al opperen om die route kuil af te sluiten. Misschien onzinnig, maar wat heb je eraan als een kleine groep ervaren fietsers er veilig af komt? Ook heb ik al meer mensen horen zeggen dat de hele afdaling een nekkenbreker is. Ik sta zelf regelmatig bij de start en start nooit direct. Dan vang je wel eens gesprekken van mensen op.

Is het geen optie de trap bovenin de kuilafdaling lager te leggen, nu heb je een soort jump naar een stuk lager met direct daarachter kuiltjes/wasbord etc. Bovenin de Nok (zal miss onmogelijk zijn) het ook wat geleidelijker en minder steil te maken. Ik snap alle argumenten hoor: leer eerst fietsen, je remmen gebruiken etc, maar merk aan mijzelf ook al dat ik de kuilafdaling laat voor wat hij is. Maandag is gewoon weer werkdag, geen zin in valpartijen etc

Het hoort bij mountainbiken, af te toe vallen, maar zoveel als dit jaar heb ik niet eerder gezien.

zandhopper

Bericht door zandhopper »

Zelf eigenlijk weinig vallers in de kuil gezien laatste tijd. Wel eerder maar niet echt te zeggen waar en waardoor er gevallen wordt. Bovenin bij de 2 kuilen of bij de bocht....
Hoor wel veel meldingen in de weekends maar ook in PWN... en collega viel erg zwaar in GMA...

Het is ook erg druk de laatste tijd( overal) en vakantie en vakantiegangers...............

Nutkees
MTB'er

Bericht door Nutkees »

De kuil is toch helemaal niet moeilijk verder. Snap niet dat veel mensen daar vallen. Ik zie veelal ongelukken gebeuren omdat mensen de kuil weer uit komen fietsen en dat er mensen vanuit het halfordspaadje er vol tegenaan knallen.

Ik zou er dus eerder voor kiezen om mensen de keuze te geven net als Easy/diff wat ze willen doen. Ik zou dan echter bij het halfordspaadje wel een maatregel treffen dat strava ridders niet volgas langs de start meer kunnen. Dus een kleine zig/zag toevoegen oid.

De gevaarlijkste afdaling is nog het enige deel van het parcours waarvan je kan zeggen dat je aan het mtb'en bent. Oftewel: daar heb je tenminste nog iets aan techniek nodig.

Ik ben er echt meer voor om te werken met waarschuwingsbordjes (wat al deels gebeurd) ipv de leuke stukken afsluiten, als er al iets afgesloten moet worden is het wel het halfordspaadje.

chielb
MTB'er

Bericht door chielb »

Stukken afsluiten is inderdaad niet gewenst, er zijn ook meer dan genoeg MTB'ers die de kuil wel zonder kleerscheuren doorkomen. Het halfordspaadje is dan weer een veilige omleiding en komend vanaf dat paadje zie je overigens de fietsers uit de kuil prima aankomen dus ik snap dan weer niet hoe je het voor elkaar krijgt die overhoop te rijden. Zeker als je er rekening mee houdt dat MTB'ers uit de kuil komend niet kunnen afremmen of stoppen op dat punt.
Ikzelf vind die hele afdaling na de Nok link, vooral de combinatie diepe drops met mul zand zijn niet ideaal. Bovendien, als je start op dit punt is de Nok de laatste klapper die je van alle energie berooft en als je dan met een rode waas voor je ogen de gevaarlijkste afdaling door moet komen...

Ik ben ook van mening dat het parcours voor alle MTB'ers is, niet alleen voor de goede. We zijn allemaal ooit onervaren geweest, we weten als het goed is hoe dat toen was.

Nutkees
MTB'er

Bericht door Nutkees »

Ik zie nu een paar keer de term "diepe drops" voorbijkomen, maar waar doelen jullie dan op, toch niet op die 2 trapjes bovenin de nok-afdaling? Als we daarvan al zeggen dat het drops zijn, dan mag je echt gaan nadenken of MTB wel jouw sport is. :lol:

Ik fiets regelmatig met onervaren mensen mee en die hebben ook nog geen probleem ondervonden van de "drops" of dat ze de kuil lastig vinden. Ik zie regelmatig op verschillende fora dat mensen de afdaling als lastig bestempelen, moet echt niet gekker worden. Misschien is voor die mensen een wielrenfiets wel beter geschikt. :|

zandhopper

Ik ga de nok... al dan niet gedwongen... ook af en toe stapvoets af. In de kuil is dat wel een beetje lastig, maar op de rest perfect te doen.

frankteb

Bericht door frankteb »

Ik hoor weer pure redenatie vanuit ervaren mensen, ik red de Nok en de kuil ook, alleen is 70% niet zo ervaren. Het is niet alleen mijn ervaring maar ook van andere mensen die ik erover spreek bij de start. Afgelopen zaterdag en zondag valpartijen gezien, en alle keren daarvoor ook. Voor de meeste mensen is de Nok en de kuil gewoon steil ja.

Een valpartij kan je hebben, kwam er ook één halverwege de afdaling schelpenklim tegen. Het hoort er ook wel eens bij, zoveel als dit jaar is mij nooit eerder opgevallen. En ik fiets zelf al een tijd.

Mensen gaan vaak onderin bij de kuil toch rechtdoor waar ze beter rechts hadden kunnen gaan (Halfords), denk ik dan. Het argument dat je beter niet kan mtb-en omdat je een drop niet aankan...tsja, probeer wat meer in te leven in de groep mtb-ers over de hele linie i.p.v. alleen jezelf.

Het is nooit helemaal te voorkomen, maar voor veel mensen is niet helder dat afdaling Halfords het makkelijke paadje is. Je ziet ook veel mensen daar stoppen uit twijfel, hoor ook mensen wel naar boven roepen, links/recht etc.

@Nutkees: Misschien zijn de mensen waarmee je fietst toch niet zo onervaren dan?

Erik de Man
MTB'er

Bericht door Erik de Man »

Als je denkt dat je alles al hebt meegemaakt na 30 jaar mountainbiken blijkt telkens maar weer dat je nooit te oud bent om........

Stapvoets de nok af, lopen, maar realiseer je je wel dat je niet alleen jezelf in gevaar brengt maar ook vooral anderen.
Je rijdt en loopt in de weg op een leuk stuk afdaling waar de echte bikers er de gang wel eens goed in kunnen hebben zitten.
Het alternatief is er hoor, als je niet durft dan kun je voor de nok afdaling rechtsaf omlaag lopen, stap je bij het halfords paadje weer erop.
Het is net als met skiën. Niemand verplicht je van rood af te gaan. Doe je dat toch dan heb je je wel aan de etiquette te houden. Net zoals die voor de rest van de route geldt. Als je start met skieen ga je ook niet gelijk van rood af dan start je op groen daarna blauw. En als je dan kunt remmen en sturen kun je eens Rood proberen. De Nok ? Absoluut een blauwe afdaling vergeleken met wat wij in het buitenland tegenkomen. En dan zeuren dat ie te gevaarlijk is. Tuurlijk is ie gevaarlijk als je niet kunt rijden. Daarom stap je toch op de MTB ?

En zo slaan we een mooi bruggetje.
Het Halfordspaadje is niet de bedoeling om een Strava record te zetten.
Het is de uitvoeger naar het eindpunt van de route.
Gedraag je daar ook naar.

Als je op Halfords zit heb je aan iedereen voorrang te geven, mensen, honden katten naakte plattelandsvrouwen, en al hemelaal aan mensen die de kuil uitkomen.

Helaas was ik van het weekend ook "slachtoffer" van een "schampschot" en ik kan je vertellen dat je dan door de adrenaline redelijk instinctief kunt reageren. Daar moet je dan weer je excuses voor aanbieden maar de oorzaak ligt nog steeds in het misbruik van het Halfordspaadje.
Wij hebben dit aangekaart bij MTB Noordwest, om van Halfords weer wat te maken waar het ooit voor bedoelt was; een uitvoeger.
Zodat dat inhalen via de vluchtstrook nu eens voorbij is. En als dat niet werkt, dan moet Halfords er maar helemaal uit wat mij betreft.

8-)

zandhopper

Nounou... als iemand zo hard gaat en niet knap voor een langzamere zou kunnen stoppen dan wel kan aansluiten..., dan is dat ws 1 vd probleemgevallen die in de trauma heli beland omdat ie harder ging dan zijn kunnen; niet zo verstandig.

Maar vind wel dat mensen die de nok een probleem vinden eens een clinic moeten overwegen!! Dat ze leren met controle te rijden.

Ik sluit wel aan en geef ze een compliment dat ze gewoon lekker rijdend beneden komen. En afstappen is ook geen schande.

zandhopper

Btw Frank, had je een prive berichtje gestuurd.

Plaats reactie