Parcours status

Verzuurd op de nok of gecrashed in de afdaling, plaats hier je sterke verhalen
Nutkees
MTB'er

Re: Parcours status

Bericht door Nutkees »

@frank
Ik beredeneer niet vanuit ervaren mtb ers. Maar wij fietsen vaak met een groepje en daar komen telkens mensen bij die wij aansteken met feest wat mtb heet.

Deze zeer onervaren mensen hebben allen en dan ook echt allen nog nooit een probleem gehad met de gevaarlijkste afdaling of andere delen van het parcours. Dit lijkt mij geen toeval, maar met een beetje motivatie en tips stelt die hele afdaling inclusief kuil echt niets voor.

Ga je stapsvoets of stap je af is echt gevaarlijk voor andere snelle mtbers. Ik haal op dat punt ook snelheden van boven de 40kmu. Als er dan opeens iemand daar loopt of stapvoets fietst is een ongeluk soms onvermijdelijk.

En mtb'ers die de nok af volledig met piepende remmen doen en ook maar enige vorm van angst hebben moeten gewoon snel een paar clinics gaan volgen.

Niemand wil verongelukken maar angst en te weinig snelheid op een afdaling is wel HET recept voor valpartijen.

Jan Treur
MTB'er

Bericht door Jan Treur »

Ik deel je zorg over de aanwezigheid van minder handige of minder ervaren fietsers op het parcours, ik ben er zelf ook meer dan eens door naast het pad of op de grond beland. Het is inderdaad goed om mensen te stimuleren het beter te leren. Maar het is een utopie dat daarmee het probleem helemaal opgelost zal worden. Er zullen altijd mensen blijven die het ook eens gaan proberen, bijvoorbeeld als ze hier op vakantie zijn, of gewoon eens komen kijken met hun kleine kinderen. We hebben als snellere of meer ervaren rijders geen monopolie op het parcours, we kunnen het niet claimen en andere groepen uitsluiten.

In dat opzicht deel ik wat zandhopper zegt, dat je toch verantwoord moet rijden in de zin dat je bij een onverwachte obstructie toch nog veilig kan stoppen. Wil je zulke situaties zoveel mogelijk vermijden, dan is het het best om in het weekend of in vakantietijd op minder populaire tijden te gaan: in de ochtend voor 9 uur of tussen 17 en 19 uur. Dan heb je vrijwel altijd vrij baan. Of buiten de vakanties op door de weekse dagen.
Laatst gewijzigd door Jan Treur op di 29 aug 2017 08:34, 1 keer totaal gewijzigd.

chielb
MTB'er

Bericht door chielb »

Ik heb een beetje moeite met die "If you can't stand the heat, stay out of the kitchen" mentaliteit.
Het parcours is alle dagen open voor alle MTB'ers, jong en oud, ervaren en onervaren. We zijn allemaal onervaren geweest en we zullen allemaal oud worden, dus hoe je het ook went of keert, je komt overal ergens jezelf tegen. En dus hou je rekening met anderen. Ik zie ook wel eens gezinnen het parcours rijden en hoewel ik daar mijn hart soms bij vast hou, gun ik hen ook de kick. En ik dus rem ik af, wacht tot ik er normaal voorbij kan, moedig de kids aan, en zet weer aan als ik ze voorbij ben. Zo belangrijk is mijn tijd op het parcours nu ook weer niet in het grote geheel der dingen.

Daarnaast: ik vind het fantastisch dat je de 40 km/h haalt bij de kuil maar als je daarbij aangeeft langzamere fietsers niet te kunnen ontwijken ligt de oorzaak voor de onbedoelde knuffel bij jou, niet bij de langzamere fietser. Dat is overigens ook op elke ski-piste zo. Er is geen minimumsnelheid of minimum ervaringsniveau gedefinieerd op het parcours, en er staan al helemaal geen zwart/rode pijlen bij de splitsing naar het Halfordspaadje. Dus: als je werkelijk zo graag ongehinderd heel hard wil rijden, ga dan naar een parcours waar ze alleen ervaren rijders toestaan. Als die er zijn.

En ik vind de stelling dat de drops na de nok en de kuil makkelijk zijn bijzonder. Niet alleen gezien het feit dat er dus heel regelmatig mensen afgevoerd moeten worden (dat is al een aardige indicatie), maar ook omdat ik zelf (>100 ritten op het parcours) dit stuk nog altijd bloedlink vind. Maar goed, met mijn 53 jaar, 85 kilo en een 26" hardtail hoor ik bij de old geezers van wie sommigen misschien zeggen dat ze het parcours beter kunnen mijden (mijn moeder bijvoorbeeld).

Jan Treur
MTB'er

Bericht door Jan Treur »

Wat betreft de afdaling van de nok, dat geldt ook voor mij. Ik ben ook nog niet zo oud (65 sinds maart); na lekker hard de nok op te rijden ga ik er rustig af om de risico's beperkt te houden. Mijn zoon en mijn werknemers verwachten me wel weer terug en niet in het ziekenhuis of erger.

frankteb

Bericht door frankteb »

Ik ben van mening dat het parcours van niemand is en zeker niet van snelle fietsers. Als ik iemand bijhaal die een voet aan de grond doet of moet stoppen dan heb ik als achterop komende fietser maar op te letten en af te remmen. Het is leuk dat je snel wil, maar ik kom geregeld vaders met kinderen tegen en ja ook mensen die soms niet zo goed durven en ja vooral in de Nok afdaling. Ik zie de ik mentaliteit maar al te vaak helaas. Alsof iedereen aan de kant moet voor je. We dwalen alleen af.

Prima dat je de Nok en kuil makkelijk vindt, punt is dat ik veel valpartijen zie, vooral afdaling stuk de kuil in, daar zit ook mensen tussen die echt wel vaker een rondje fietsen en toch vallen, door wat voor reden. Wat kan ik met de uitspraak: ik vind de afdaling Nok en kuil makkelijk. Leuk voor je, ik constateer iets anders bij andere fietsers. Voor mij part gebeurt er niets hoor, ik meld het alleen. Heb zelf ook geen enkele moeite met afdalen. Maar sla de laatste tijd wel de kuil over, ik moet gewoon weer werken, en ervaren mensen vallen ook...hoe groot de praatjes ook zijn.

Ervaring is niet alleen hard kunnen fietsen en de route kennen maar ook inzicht in je mede mountainbikers, die soms en minder hard gaan en minder durven en soms kunnen vallen, ook dat probeer ik door afstand te houden in te calculeren.

Ik zie het de komende fietsbeurten wel weer. Zelf denk ik dat bovenin de Nok en onderin de kuil te lastig zijn voor veel bikers.

@ de "snelle mannen": je deelt de route met anderen, het is niet jouw route

Mal
MTB'er

Bericht door Mal »

Juist Nok & Kuil, maar ook de "Trapjes" na paaltje 7 + de boomstammetjes rechts,
vind ik erg leuk.
En fijn dat er relatief dichtbij zoiets bestaat.
(In Spaarnwoude heb je tegenwoordig geloof ik ook een spannend parcours.)
Anderzijds kan het niet zo zijn dat er elke week mensen botten gaan breken.
Hoe tel je zoiets ?
Bij de Kuil kun je rechtsom, die hoef je niet te nemen.
Misschien handig om daar een rode en groene pijl aan te brengen op een paal/boom o.i.d.
Hebben ze in Lage Vuursche ook gedaan bij iets dergelijks.
Het ideaalplaatje zou zijn als je bij de afdaling Nok ook een alternatieve route zou kunnen kiezen.
Heeft wellicht veel voeten in aarde.

Uit pijnlijke ervaring:
Geen angst met veel snelheid kunnen de ideale ingrediënten zijn voor een pittige crash.

De wet van skipiste:
Je -moet- de langzamere altijd voorrang geven.
(Hetgeen niet betekent dat dit je als langzamere belet om hoffelijk te zijn.)

Mal
MTB'er

Bericht door Mal »

Vandaag was t super.
Beetje druk voor een zaterdag, maar zeker niet ongezellig.
Aan de linkerkant van de ZwarteBlink-afdaling zat een verrassende kuil,
maar t ging goed.
Tijdens t 2e rondje bij begin van de Kuil zag ik een meneer voor me die ik al eerder had gezien,
en ik verwachtte dat ie rechtsom zou gaan, niet dus.
Ik voorvoelde al problemen dus stopte ik daar en zag hoe hij links t bos in schoot,
en van zn fiets tuimelde. Vroeg nog aan m of alles ok was, en t was.
Miskien daar toch nog een extra bordje of zo ?
Verder was t heerlijk, afdaling paaltje 35, Nok, Kuil, Trapjes na paaltje 7,
de boomstammetjes, lange afdaling paaltje 4,
en zelfs een luxe hekje bovenop de ZwarteBlink, waarvoor dank !

zandhopper

Bericht door zandhopper »

"Luxe hekje bovenop de ZwarteBlink" ..... aan de rode loper wordt nog gewerkt!! :lol:

chielb
MTB'er

Bericht door chielb »

Parcours is rete-snel op het moment. Veel zachte stukken zijn glad gereden (op de afdaling na de Zwarte Blink na) en het is prima te doen nu. Het was vanmorgen om 08:30 al redelijk druk ook.

v_schultinge
MTB'er

Bericht door v_schultinge »

Zaterdag een flinke duurrit gemaakt, inclusief 2 rondjes Schoorl. Er stonden zowaar enkele plassen op het parcours maar dat mocht de pret niet drukken. Het lag er goed bij.

Bij het kruispunt met de Julianaweg kwam ik 3 jongens op Tomos brommers tegen op het parcours. Ze kwamen in tegengestelde richting aangereden dus in eerste instantie schrik je, je kapot. Ik heb toch even duidelijk gemaakt dat dit niet de bedoeling is en dat zo het werk van de vele vrijwilligers kapot gemaakt wordt. Het was volgens mij aan dovemansoren, maargoed. Daarna heb ik de politie gebeld en in ieder geval melding gemaakt van het incident.

Plaats reactie