Nieuw parcours

Verzuurd op de nok of gecrashed in de afdaling, plaats hier je sterke verhalen
Ridedutch
MTB'er

Re: Nieuw parcours

Bericht door Ridedutch »

Ja vind ook!
Er gewoon vaste kaartverkoop moet komen :jaarkaart en Dagkaart maar moet dan wel gelden voor hele duingebied, en het parcour breder maken richting Bergen en een beetje Flowtrail aanbrengen het niveau van de meeste fietsers is behoorlijk gestegen en mag wel wat uitdagender niet zo vlak
of parcour in licht,middel en zwaar opdelen. van mijn mag het gedeelte bij het Kanon er ook wel weer in terug komen en daar uitbreiden desnoods met north shore zodat planten enzv niet beschadigd worden.
Maar dan moet er wel goed onderhoud gepleegd worden elke week/maand
Dus zou zeggen voor € 1,50 P/m per persoon of €30,00 per jaar , is niet al te duur maal aantal bezoekers moet het te doen zijn.
En even dit aan de Provincie als ze het lezen Dit brengt ook inkomsten voor aanliggende gebieden en met een beetje beleid kom je een heel eind!
Laat de kaart verkoop via het Buitencentrum Schoorl Verlopen of via PWN en Online
Beste voor alle partijen en natuur! en zo'n sticker is geen verkeert idee voor op de helm!
Veiligheid is ook belangerijk thema! als het parcour wat meer Trail potentie krijgt.
Gr Ride ON! Wesley Rademaker

dommel

Bericht door dommel »

Terug van vakantie las ik op de site van Staatsbosbeheer/Schoorlse Duinen dat eea weer hervat is!
Zie deze link:

https://schoorlseduinen.wordpress.com/2 ... en-hervat/

Ik heb ze meteen gevraagd in een reactie op het artikel of de in juli gehouden inventarisatie van het nieuwe parcours nog wat heeft opgeleverd dat verdere aanleg nog tegen kan houden.

Ik ben benieuwd....

Ray Duijn
friends

Bericht door Ray Duijn »

SCHOORL - Staatsbosbeheer hervat de voorbereidende werkzaamheden voor de nieuwe mountainbikeroute in de Schoorlse Duinen.

Er worden alleen omkeerbare werkzaamheden uitgevoerd. Het broedseizoen is bijna voorbij, daarom kan het werk aan de nieuwe route worden hervat. In de laatste week van juli lopen de boswachter en een vrijwilliger de nieuwe route om zo de 'natuurwaarden' opnieuw te inventariseren. Mochten zij bijzondere waarden tegenkomen, dan worden maatregelen getroffen om deze tijdens de voorbereidende werkzaamheden te ontwijken. In augustus wordt de strooisellaag, bovenste laag dode naalden, handmatig weggeharkt. De onderliggende humuslaag blijft daarbij intact.

Aanpassingen
Na kritiek van omwonenden en natuurorganisaties heeft Staatsbosbeheer het originele plan op enkele punten aangepast. Bij de Schoorlse Zeeweg steken mountainbikers de weg over waarbij aan beide zijden een afdaling ligt. Voor de oversteek in zijn geheel wordt naar een andere oplossing gezocht.
De situatie bij de ingang van de Nok wordt eveneens verbeterd. Staatsbosbeheer gaat een hek verplaatsen en de bewegwijzering aanpassen. Dit moet de situatie voor mountainbikers duidelijker maken zodat wandelaars hier niet meer voor onverwachte ontmoetingen met mountainbikers komen te staan.
De mountainbikeroute wordt aangepast om ruimte te bieden aan natuur en recreatie. De natuur krijgt de ruimte in het westelijk deel. In het westelijk deel zijn na de bosbranden de verbrande bomen weggehaald zodat hier grijze duinen kunnen ontstaan. In het oostelijk deel liggen straks de fiets- en wandelroutes. Bij het uitzetten van het tracé van de route zegt Staatsbosbeheer zorgvuldig te werk te gaan. Door maatwerk ter plaatse wordt de natuur zoveel mogelijk ontzien. Er worden geen bomen gekapt voor de aanleg van de route.

Extra toezicht
Sinds dit voorjaar zijn er meer toezichthouders actief in de Schoorlse Duinen. Zij letten vooral op het juiste gebruik van de paden en de aanlijnplicht voor honden. Hierdoor is Staatsbosbeheer in het recreatieseizoen beter zichtbaar én aanspreekbaar in de duinen. Staatsbosbeheer is tevreden over deze tijdelijke extra inzet, die in ieder geval tot de herfst doorgaat

ronnierol
MTB'er

Bericht door ronnierol »

Hallo
Hoe is de status voor het nieuwe parcours en wanneer gaat ie open.
Er is niks te vinden op internet na de het gedoe met de bewoners van Schoorl.

gr Ronald Rol

zandhopper

Bericht door zandhopper »

Zoals hierboven staat zijn de voorbereidende werkzaamheden hervat, zodat als het verwachte groene licht komt,(RvS volgt nog in het najaar.) er vaart gemaakt kan worden.

Ray Duijn
friends

Bericht door Ray Duijn »

Dan kan ik eindelijk mijn filmpje plaatsen dat eerder verwijderd , met goede uitleg overigens.
Toch zandhopper ?! Filmpje onder bepaalde omstandigheden opgenomen.
Denk niet dat er veel mensen zijn die het ook zo gedaan hebben (dit jaar).

Sandhugger
Contacteer:

Bericht door Sandhugger »

Tijdens een mooie herfstwandeling zag ik een jogger dwars door het bos gaan. Ik keek nog eens en zag dat hij op een soort 'wildspoor' liep. Ik ben dat spoor opgewandeld en ineens snapte ik waar ik op liep, de toekomstige noordlus van de MTB route. Ik kon het niet laten en heb wat vernielingen herstelt. Daarna ben ik me gaan inlezen en zag wat er allemaal speelt. Zelf kom ik al sinds 2003 op het MTB parcours van Schoorl en ik heb eigenlijk geen vervelende ervaringen met andere bos-bezoekers gehad. Het enige dat me ooit is overkomen was een aso met een herdershond die z'n hond midden op het parcours liet zitten wachten en mij naar m'n kuiten happend liet volgen voor een meter of 50. Dat vond hij erg amusant want ik hoorde hem hard lachen. Voor het overige kan ik me niet herinneren ooit een vervelende ontmoeting gehad te hebben. Ik vraag me dus oprecht af waar 'die weerstand' tegen een andere route vandaan komt? En is het niet een idee om in onze 'veranderende' (ontbindende) samenleving als SBB en/of MTB-NW iets aan voorlichting over spelregels te doen in de vorm van een info bord? :...Rijrichting, let op andere voetgangers en fietsers bij kruisen paden, helm, MTB gesloten voor joggers/paarden/honden/spookrijders/kinderwagens/zwerfafval. Ik vind het soms wel wat spannend als je de Kuil uitkomt en rijders op het Halfords paadje laten je niet voor gaan als je weer boven komt. Ook had ik laatst een Politie agent (van de academie denk ik) die tegen de route in reed en nadat ik hem vertelde dat dat niet mocht omdat het onveilig is zei: "dat weet ik...maar ik ben de anderen kwijt". Ik kan daar niet boos om worden maar echt...zo'n instructeur zou toch moeten zorgen dat dit niet kan gebeuren. Ik krijg het gevoel dat het grotere aantal gebruikers van de MTB route met zich mee brengt dat er nu zoveel (verhuur) mensen zonder enig benul de duinen in gaan dat er gewoon meer begeleiding nodig is. Ook zou je misschien een meldpunt o.i.d. (dit forum?) kunnen hebben waar centraal incidenten gemeld kunnen worden. Of het nu gaat over zwerfvuil of die figuur die met z'n paard 1 keer per week een stuk MTB route stukloopt op de oude brandgang ter hoogte van de ingang Kerf. Uiteindelijk kan ik me van overlast op een afgesloten MTB parcours voor natuur en andere recreanten niet veel voorstellen. Ik zie meer wild en vogels op mijn mountainbike dan als voetganger. Zelfs de Wagyu runderen kijken niet op of om als ik ze passeer. Het enige gevaar is het kruisen van paden voor andere fietsers. Dat is wel een puntje. Voetgangers zie je op tijd en zijn te langzaam om je te verassen.
It never gets any easier, you just get faster.

zandhopper

Bericht door zandhopper »

Nieuwe bebording zit wel in het plan... maar zou gelijk met de nieuwe routes uitgevoerd worden. Je gaat niet de helft vh parkoers van nu mooie borden zetten als het over niet al te lange tijd zou worden opgeheven. Maar goed , daar is nu geen tijdsspanne meer voor. Beetje onzeker.

Hebben wel bij SBB aangegeven wat dat er wat borden zouden moeten komen, atb 1 richtingverkeer...

Info borden zijn de meningen wat over verdeeld, degenen die het zouden moeten lezen.................... :roll: ???

Sandhugger
Contacteer:

Bericht door Sandhugger »

Info borden kunnen in ieder geval uitsluitsel geven bij evt. discussies. En het is ook vooral voor de goedbedoelende maar onwetende rijders nuttig.

Een mooi bos vol verkeersborden is natuurlijk geen gezicht en lijkt me niet de bedoeling, maar de kruising fietspad (Julianalaan?, vlak voordat je het bos uitgaat) is gewoon echt onoverzichtelijk en daar gaat wel eens wat mis.

Maar al zouden er over de totale lengte maar 4 'verplichte rijrichting' bordjes staan dan lijkt me dat al ruim voldoende.
It never gets any easier, you just get faster.

Mark1970
MTB'er

Bericht door Mark1970 »

Op 7-1-2013 werd het eerste plan ingediend.

We zijn overmorgen op de kop af 4 jaar verder. Wat is het laatste nieuws omtrend de voortgang? Wordt het tijd dat we de base van trouwe MTB'ers mobiliseren voor het voeren van aktie?
En dan bedoel ik vriendelijke PR aktie waarbij we bijvoorbeeld met tafeltjes op zondag in het bos voor wandelaars drankjes serveren (ja, in overleg met SBB), of met een clubje MTB'ers zichtbaar (MTB-Noordwest Tricot aan?) rondlopen in het bos op zoek naar zwerfvuil, en hiermee tegelijk aandacht vragen voor onze nieuwe route?

Ik heb het idee dat de vertaging grootdeels te wijden is aan gebrek aan goodwil bij een groep mede-bosgebruikers. En met dit soort akties bereik je 2 dingen: dat tegenstand vermindert: men krijgt sympathie voor onze groep, en je krijgt er positieve PR door, wat de publieke opinie t.a.v. de nieuwe route onze kant op zal sturen.

Plaats reactie