Houten matten op het parcours?

Verzuurd op de nok of gecrashed in de afdaling, plaats hier je sterke verhalen
Willy78

Houten matten op het parcours?

Bericht door Willy78 »

Na een paar weken PWN te hebben gefietst, afgelopen zondag toch maar een rondje Schoorl. Tot mijn schrik zijn nu ook afdalingen van de houten hekjes voorzien :o . Er waren een paar punten waar ik als biker wielrenners (hard trappen, maar geen techniek) kon inhalen, maar nu lijkt het alsof je op je racefiets ook het rondje moet kunnen rijden (er ligt zoveel). Ik heb er echter voor gekozen om een rondje Schoorl te rijden. Dat houdt in de zomer in dat je moeite moet doen voor de mulle zandstukken en bij afdalingen dat je techniek moet aanspreken om beneden te komen. (Er blijven zoveel mensen hun achterwiel blokkeren tijdens het afdalen en dat zorgt voor de remkuilen. Deze mensen vinden het schijnbaar prettig over deze hekjes te rijden en mensen die weten hoe ze kunnen afdalen zitten volgens mij dus niet te wachten op deze hulpmiddelen). Ook helpt een stukje bandenkennis. Met deze houten hekjes op het zand wordt voor mij een omslagpunt bereikt dat er te veel van dit soort hekjes worden aangebracht. Door een samenspel van deze kennis, een stukje techniek en juiste bandenkeuze kan je het verschil maken met de wielrenners. Ik ben namelijk bang dat deze "hulp" in de winter niet worden verwijderd en dat we dan ook deze hopeloos bollende hekjes moeten gebruiken. Nee, op een paar kritsche plaatsen was goed, maar nu is men, wat mij betreft, doorgeschoten en dat zelfs op een aantal stukken de hekjes verwijderd zou moeten worden. Als fietsers klagen dan denk ik dat men ook op een ander parcours kan rijden waar in de zomer geen los zand te vinden is. Ik denk dan even aan Geestmerambacht, Heerhugowaard of Robbenoordbos.

Laten we Schoorl alsjeblieft een mountainbike parcours houden en geen parcours voor de racefiets. Zodat bikers hun techniek kunnen oefenen op het parcours. Ik hoop dat ik met deze mening niet alleen ben en dat meer bikers deze mening delen.
Als je nooit remt, rij je te langzaam!

joepie
MTB'er

Re: Houten matten op het parcours?

Bericht door joepie »

Ik vindt Schoorl een prachtig parcours waar best goed onderhoud gebeurt.
Zelf help ik daar liever niet aan mee, fiets liever.
Daarom ben ik dus erg blij met de mensen die dat wel doen, en sluit me volledig aan bij wat hun noodzakelijk achtten.
Dan de vele toeristen ook nog in het achterhoofd.

chielb
MTB'er

Bericht door chielb »

Wat betreft hekken op de afdaling: de ondergrond in Schoorl is super-zacht en raakt zeer snel beschadigd. Ik heb bewondering voor de onderhoudsploeg die het parcours toch op peil weet te houden. Het zal een gevecht blijven. Er zijn een paar afdalingen die voor een gemiddelde MTB'er echt lastig zijn en dan kunnen die hekjes helpen.
Waar ik moeite mee heb is de stelling dat de schade wordt veroorzaakt door onervaren rijders. Het is wat vergezocht, maar ik moet dan altijd denken aan het gemekker van een groep automobilisten toen de anti-blokkeersystemen gemeengoed werden: een écht goede chauffeur had dat toch niet nodig! en sterker nog: ABS-systemen verlengden de remweg! Wat die opscheppers vergaten is dat écht goede chauffeurs zeer dun gezaaid zijn en dat ABS voor het gros van de mensen een levensreddende (in ieder geval schadebeperkende) techniek is.
Datzelfde geld voor MTB'ers. Al ben je zelf een hele goede MTB'er, je kunt toch met je volle verstand niet verwachten dat alle MTB'ers die het parcours rijden zonder blokkerend achterwiel de hellingen afkomen? Ik ben een middelmatige MTB'er, ik rij het parcours gemiddeld één keer per week, maar ik kom het parcours in deze periode niet rond zonder minimaal een paar keer te blokkeren op bijvoorbeeld de nok. En het is een zichzelf versterkend proces: hoe slechter de helling, hoe lastiger te nemen zonder blokkerend achterwiel en des te groter de schade, hoe lastiger te nemen etc....
Het parcours is van iedereen, niet alleen van de echt goede MTB'ers. Iedereen zal elkaar moeten accepteren en schade door slechte techniek hoort er nu eenmaal gewoon bij.

zandhopper

Bericht door zandhopper »

Dat het ook weer niet te gemakkelijk gemaakt moet is een leuke stelling. Zit best wat in.

Door het toegenomen aantal atb'ers is de slijtage echter ook erg toegenomen en ontkom je denk ik niet aan reparatie en hulpmiddelen. Geen onderhoud veroorzaakt bv dan zoals de dropafdaling was een 6m brede zandbak, met links en rechts sluippaden om daar omheen te gaan. En daar houdt SBB nou weer net niet van. En wat Chiel opmerkt, hoe slechter het wordt... hoe sneller het slechter wordt door remmen.

Daar doen trouwens ook geoefende rijders aan mee ; lekker uitbreken.

De schapenhekken liggen trouwens voor 90 % in het kaalgemaakte stuifduinlandschap... wat voorheen een redelijk rijdbaar gebied was. En wat nu zonder hekken ook met een betere bandenkeus niet meer te doen zou zijn, tenzij je een fatbike hebt wellicht. Eigenlijk kan je simpelweg stellen dat zonder onderhoud er in de stuifduinen nu geen pad meer geweest zou zijn...........

Ook is er het punt dat de boel enigszins veilig moet blijven tegenwoordig. Te grote kuilen kan dus niet. En dat het voor alle rijders is, en iedereen was eens een beginnende rijder.

Al met al is het een beetje manoeuvreren waar de grens ligt. En de afdaling zw hoek is zonder die hekken volgens mij niet goed te houden.

Streven is de toekomstige noordlus moeilijker te maken :mrgreen:

frankteb

Bericht door frankteb »

Mijn mening: zonder reparatie of die hekken/matten is het door de drukte in no time onfietsbaar. Degenen die het prettig vinden om honderden meters zand te fietsen kunnen dan ook naar het strand denk ik dan. Dat het niet te makkelijk moet zijn prima, maar het grootste deel van de mensen dat tegenwoordig fiets heeft matige ervaring tot geen ervaring. Mensen lopen klimmetjes op, mensen lopen in afdalingen als het slechter wordt, dus wordt het nog erger. Ik heb ook zomers gehad dat je twintig meter mul zand pakt, een lol die je dan hebt :o

Om alles op techniek weg te doen vind ik wat kort door de bocht of het zand ;-)
1. het is veel drukker in aantallen en mensen die meerdere rondjes fietsen
2. teveel nieuwe mensen/onervaren mensen
3. zonder onderhoud heb je nu in twee dagen een redelijk diepe remkuil, ook op plaatsen waar je het niet verwacht

Ray Duijn
friends

Bericht door Ray Duijn »

Ik vind het toch wel vreemd hoor : nu al problemen met onderhoud , 2 keer raden als daar een noordlus bijkomt.
Mag de onderhoudsploeg ook wel verdubbeld worden ..... of 2 keer zo hard werken ;)
Tevens is het daar in Schoorl denk ik op het punt gekomen dat het tenonder gaat aan zijn succes.
Overal in de lijstjes op 1 , maar het hoogtepunt - het moment dat je met niet te veel drukte kan genieten van een goede ondergrond/route - is al voorbij.
Blijft natuurlijk wel een mooie omgeving , maar door de drukte gaan mensen elkaar in de weg zitten , irritaties , troep die niet opgeruimd wordt etc....
Onderhoudsploeg zal op een gegeven moment ook deels de pijp aan maarten geven.
En dan krijg je weer zoals het begon .... slecht parcours , maar rustig ..... paar mensen die weer op willen pakken ...onderhoud . .. mooie route ... drukte .. en dan gaan we weer.

Willy78

Bericht door Willy78 »

Dank jullie voor de reacties.

Allereerst: Ik ben ook blij met het onderhoud aan het parcours. Het is echter, in mijn ogen, nu wel erg makkelijk aan het worden. Dat is mijn mening. Ik haal veel enthousiasme uit de technische passages, dat is mijn reden om te reageren op een woud aan schapenhekjes. Ik vind het ook interessant om te lezen hoe andere bikers hierover denken. Verder deel ik de mening dat ervaren bikers ook schade toebrengen aan het parcours, zoals aangegeven door het uitbreken in de bochten, of door staand te klimmen (en het gewicht naar voren te brengen).

Misschien is het een idee om voor de technische passages ook een "chicken way" te realiseren (met schapenhekjes). Dat is, voor zover ik heb begrepen, ook voorzien in de nieuwe lussen. Daarnaast hoop ik dat de onderhoudsploeg door een deze discussie een goede afweging maakt voor het al dan niet toepassen van de schapenhekjes.
Als je nooit remt, rij je te langzaam!

Jan Treur
MTB'er

Bericht door Jan Treur »

Dat het heel druk is, vooral in het weekend, en de voortdurend hoge positie van Schoorl in de MTB top 10 van Nederland, geven aan dat de huidige aanpak erg positief werkt en dat heel veel mensen er plezier uit halen. Ik vergelijk het ook met sommige zomers in het verleden waarin het parcours lange perioden totaal niet te rijden was, ook niet voor supertechnische mensen. Er was dan geen kip meer. Wie het in slechte omstandigheden wel probeert, gaat vaak nieuwe berijdbare sporen zoeken, waardoor een pad van 1 of 2 meter breed zomaar kan gaan uitdijen naar 5 tot zelfs 10 meter breed, wat vanuit natuurbeheer natuurlijk onwenselijk is.

Dus het gebruik van schapenhekjes als aanpak is erg succesvol zowel voor een brede groep genieters van het parcours als voor het natuurbeheer. Zie het maar als noodzakelijk kwaad. In het huidige stuifzandgebied is het vrijwel onmogelijk om een technisch stuk voor iets langere tijd rijdbaar te houden; het loopt meestal heel snel uit de hand in droge perioden: dan wordt het binnen een of twee weken al totaal niet meer rijdbaar en/of mensen gaan via kleinere en grotere omweggetjes de paden flink verbreden.

frankteb

Bericht door frankteb »

Op zich vind ik de Zuidwesthoek wel een uitzondering, daar is het misschien wat teveel van het goede, de schapenhekken, verder denk ik dat je er op de open stukken richting zee al niet aan ontkomt om het nog enigszins fietsbaar te houden en niet onbelangrijk, veilig te houden. Er vallen best veel mensen, zelfs al op een redelijk parcours. Mensen gaan soms hard in afdaling in die bovenin vaak nog goed is, om er dan onderin achter te komen dat het een bult mul zand is. Verder bovenin een klimmetje werkt het perfect met matten, net onder de oppervlakte. Doe je dit niet is het in een paar weken onfietstbaar. Technisch is ook uitdagend en leuk, maar niet als de gedeeltes met zand je tientallen meters laten lopen. Als het erger wordt kom je er vaak toch niet meer doorheen.

Onderhoud werkt tot nu toe prima, heb jaren meegemaakt dat het parcours veel slechter was en zoals mijn voorganger al zei, dat gedeeltes echt niet meer te fietsen waren en ik dan ook voor gezien houd. Het wordt dan ook gevaarlijk, vooral in afdalingen.

Jan Treur
MTB'er

Bericht door Jan Treur »

Grappig dat je juist die ZW-hoek noemt. Voordat het hekje daar lag ben ik er twee keer gevallen, waarschijnlijk omdat ik niet zo technisch begaafd ben..., of soms te roekeloos? Ik probeer doorgaans met zo hoog mogelijke snelheid die S-berg op te rijden en dan over de top niet veel van die snelheid af te doen, want dat is zonde. Er was daar eerst meteen na de top een diepe kuil, waarin ik een keer de lichte bocht naar links niet redde en dus tegen de wand aan de rechterkant viel, niet al te hard. Maar een andere keer probeerde ik met behoorlijke snelheid in het daarop volgende losse zand toch nog wat meer naar links te sturen omdat het daar wat harder leek, maar dat was teveel gestuurd met als gevolg dat ik over de fiets ging en met mijn rug hard tegen die boom daar links terecht kwam. Gelukkig had ik niets met mijn ribben en mijn telefoon werd ook net niet geraakt. Misschien moet je zeggen dat dit 'all in the game' is, of misschien ben ik wel een van die 'wielrenners' die gewoon te hard willen gaan op de verkeerde stukken... In elk geval heb ik persoonlijk geen enkel bezwaar tegen dat stukje schapenhek daar, zoals je misschien begrijpt.
Laatst gewijzigd door Jan Treur op wo 08 jul 2015 22:08, 2 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie