Houten matten op het parcours?

Verzuurd op de nok of gecrashed in de afdaling, plaats hier je sterke verhalen
Ray Duijn
friends

Re: Houten matten op het parcours?

Bericht door Ray Duijn »

Als het zo doorgaat komen er ook snackbars langs de route haha.
U vraagt wij draaien , is idd de remedie om bovenaan de lijstjes te komen.
Kortom de tendens is om er een route van te maken die voor elke boerenl.l te rijden is.
Mountainbiken is zo populair tegenwoordig ... jaha zie einde van de regel hierboven ;)
Elders moet je al een vignet kopen om uberhaupt te mogen rijden :shock:
Zo gaat de lol er voor de laat ik zeggen de vrijere geest en bovengemiddelde mountainbiker er wel af.
Tsja dan maar guerilla-mountainbiken :idea:
Is het nou niet mogelijk om prutsers , dagjesmensen , gezinnetjes , stelletjes op huurbikes etc.... te verwijzen naar andere routes haha.
Een mountainbike-ambtenaar die het met een geoefend oog eventjes in de gaten houdt en vervolgens dringend adviseert :
Gaat u eerst maar eens oefenen in het twiske , hoofddorp , enkhuizen , heerhugowaard of den helder :lol:

zandhopper

Bericht door zandhopper »

Het is een leuke, open, aardige discussie; dank daarvoor!!

Op zich is Schoorl natuurlijk geen technisch moeilijk parkoers, of meer zand het technisch maakt lijkt me niet, en eigenlijk doen we niet anders dan zand bestrijden. Zand maakt het wel slechter te rijden.... :mrgreen: ach is toch een bepaald soort techniek :lol:

Morgen gaan we nog 3 schapenhekken leggen... :mrgreen: na het klimmetje duin in ipv de losgeslagen matten :D

Maar de meningen houden we wel in het achterhoofd bij de werkzaamheden!!!

Btw, de drops hebben het wel technischer gemaakt, boel luitjes die daar niet van houden.. :geek:

Jan Treur
MTB'er

Bericht door Jan Treur »

Ray Duijn schreef:Als het zo doorgaat komen er ook snackbars langs de route haha.
Er is al een locatie voorzien daarvoor. Er is zelfs al een ludiek reclamebord geplaatst ("Loop naar de pomp" staat erop). Als we dan nog meer reclameborden langs de route plaatsen krijgen we extra sponsorinkomsten.
Ray Duijn schreef:Is het nou niet mogelijk om prutsers , dagjesmensen , gezinnetjes , stelletjes op huurbikes etc.... te verwijzen naar andere routes haha.
Een mountainbike-ambtenaar die het met een geoefend oog eventjes in de gaten houdt en vervolgens dringend adviseert :
Gaat u eerst maar eens oefenen in het twiske , hoofddorp , enkhuizen , heerhugowaard of den helder :lol:
Die ambtenaar kan dan meteen diploma's A, B, en C uitschrijven, net als bij zwemmen. En zoals bij zwembaden kunnen we dan openingstijden voor verschillende groepen hebben, bijv. 5:00-6:00 zonder diploma, 6:00-7:00 voor diploma A, 20:00-21:00 voor diploma B, en dan de rest 7:00-20:00 voor diploma C (dat zijn wij dan natuurlijk).

Nog een oplossing is om de hekjes te voorzien van een klein laagje zodat je ze niet meer ziet. Het best zou dan een laagje asfalt zijn zodat je met wat noordenwind kunt oefenen in het rijden met snelheden boven de 40 of 50; groepen "wielrenners" kunnen dan ook oefenen in het gezamenlijk vallen wat bij zulke snelheden hoort. Maar dat laagje op de hekjes zou ook uit wat klei met snippers (of schelpen) kunnen bestaan zodat het net een bospad lijkt, of een klein laagje zand waardoor het een extra technische uitdaging wordt om er niet naast te sturen....

frankteb

Bericht door frankteb »

Jan Treur schreef:Grappig dat je juist die ZW-hoek noemt. Voordat het hekje daar lag ben ik er twee keer gevallen, waarschijnlijk omdat ik niet zo technisch begaafd ben..., of soms te roekeloos? Ik probeer doorgaans met zo hoog mogelijke snelheid die S-berg op te rijden en dan over de top niet veel van die snelheid af te doen, want dat is zonde. Er was daar eerst meteen na de top een diepe kuil, waarin ik een keer de lichte bocht naar links niet redde en dus tegen de wand aan de rechterkant viel, niet al te hard. Maar een andere keer probeerde ik met behoorlijke snelheid in het daarop volgende losse zand toch nog wat meer naar links te sturen omdat het daar wat harder leek, maar dat was teveel gestuurd met als gevolg dat ik over de fiets ging en met mijn rug hard tegen die boom daar links terecht kwam. Gelukkig had ik niets met mijn ribben en mijn telefoon werd ook net niet geraakt. Misschien moet je zeggen dat dit 'all in the game' is, of misschien ben ik wel een van die 'wielrenners' die gewoon te hard willen gaan op de verkeerde stukken... In elk geval heb ik persoonlijk geen enkel bezwaar tegen dat stukje schapenhek daar, zoals je misschien begrijpt.
Ik bedoel de reparatie zoals hij nu is, met schapenhekken tot een groot deel van de afdaling, een stuk daarvan, bovenin was prima, en eventuele kuilen dichtmaken, meestal was de kuil direct na het schapenhek de boosdoener van valpartijen of als het echt heel mul onderin was.

zandhopper

frankteb schreef:
Jan Treur schreef:Grappig dat je juist die ZW-hoek noemt. Voordat het hekje daar lag ben ik er twee keer gevallen, waarschijnlijk omdat ik niet zo technisch begaafd ben..., of soms te roekeloos? Ik probeer doorgaans met zo hoog mogelijke snelheid die S-berg op te rijden en dan over de top niet veel van die snelheid af te doen, want dat is zonde. Er was daar eerst meteen na de top een diepe kuil, waarin ik een keer de lichte bocht naar links niet redde en dus tegen de wand aan de rechterkant viel, niet al te hard. Maar een andere keer probeerde ik met behoorlijke snelheid in het daarop volgende losse zand toch nog wat meer naar links te sturen omdat het daar wat harder leek, maar dat was teveel gestuurd met als gevolg dat ik over de fiets ging en met mijn rug hard tegen die boom daar links terecht kwam. Gelukkig had ik niets met mijn ribben en mijn telefoon werd ook net niet geraakt. Misschien moet je zeggen dat dit 'all in the game' is, of misschien ben ik wel een van die 'wielrenners' die gewoon te hard willen gaan op de verkeerde stukken... In elk geval heb ik persoonlijk geen enkel bezwaar tegen dat stukje schapenhek daar, zoals je misschien begrijpt.
Ik bedoel de reparatie zoals hij nu is, met schapenhekken tot een groot deel van de afdaling, een stuk daarvan, bovenin was prima, en eventuele kuilen dichtmaken, meestal was de kuil direct na het schapenhek de boosdoener van valpartijen of als het echt heel mul onderin was.
Punt bij de ZW hoek is ook dat je vreselijk ver moet lopen met snippers, of hem lopend tegen de afdaling in omhoog; met kruiwagen welhaast onmogelijk te doen!!!

Dat gat bovenin was dus niet met snipperen te houden waardoor hij bij slechte omstandigheden boven al 3 sporig werd en in een zandbak ontaardde...

Het mul onderin wordt geheel veroorzaakt door naar beneden gereden zand, en dat proberen we nu dus bovenin vast te houden, waardoor hij dus ook steiler blijft. Een win win situatie qua onderhoud veiligheid en rijden.

Een behoorlijk goede argumentatie om hem onderhoudsarm te maken!!! :mrgreen:

Rayb81
MTB'er

Bericht door Rayb81 »

Mogen jullie ook geen ladingen aarde storten?
Misschien dat dat de grond wat beter vast kan houden in de afdalingen.

Ben er al een tijd niet geweest, denk dat de laatste keer de 5 was.
Ik wijk in de zomermaanden uit naar de Heuvelrug die tegenwoordig prachtig is.

zandhopper

Rayb81 schreef:Mogen jullie ook geen ladingen aarde storten?
Misschien dat dat de grond wat beter vast kan houden in de afdalingen.

Ben er al een tijd niet geweest, denk dat de laatste keer de 5 was.
Ik wijk in de zomermaanden uit naar de Heuvelrug die tegenwoordig prachtig is.
Nee grond inbrengen mag niet!!

Vandaag onderhoud gedaan. Afdaling nok is ook moeilijk stukje, ws te steil voor schapenhekken :mrgreen:

Voor de kuil nog wat tredes gemaakt....en het Halfordspaadje is weer veilig aanrijdbaar.

Was druk en het viel op hoe kansloos mensen de nok afdalen. Alleen achterrem vol ingeknepen is normaal. Dwars naar beneden glijdend met een voet aan de grond. Denk ik , ga toch eerst eens een beetje remmen oefenen, hoe moet je anders in nood reageren??

Clinicje gewicht naar achter en voorzichtig met 2 remmen remmen zou wonderen doen. Of huurfietsen voortaan alleen met (slechte)V-brakes :D :D :D

Rayb81
MTB'er

Bericht door Rayb81 »

Heb je die tips ook aan al die mensen doorgegeven? :P

zandhopper

Rayb81 schreef:Heb je die tips ook aan al die mensen doorgegeven? :P
Ja geprobeerd, is heel erg tegen dovemansoren. Het schijnt algemeen bekend te zijn dat je voorrem gebruiken heeeeeel gevaarlijk is.

Laatst bij een valpartijtje ook gehoord; ja je moet je voorrem ook niet gebruiken. Ook daar werd niet verder geluisterd, hij wist het zo goed.

Eigenlijk zou je eerst noodstoppen moeten trainen, en de eerste keer alleen met je achterwiel.

Denk dat de atb aardig vergelijkbaar is met de motorfiets, leuk stukje over remmen;
http://www.luiemotorfiets.nl/tips/remmen/
Voor sommige motorrijders klinkt dat vreemd: als je afdaalt, denken ze dan, heeft dat voorwiel al zoveel te doen, daar moet je niet ook nog eens mee remmen. Dan kun je, denken ze, beter de achterrem gebruiken. Dat is dus precies andersom!
Afdaling

Als je afdalend je achterem stevig denkt te gebruiken zal de achterband al snel zijn grip verliezen en het voorwiel voorbij willen, dus ook al voelt het heel tegennatuurlijk, gebruik de voorrem.
Dees is ook leuk;
Achterrem los

Wanneer je optimaal met de voorrem kunt remmen, betekent dat uiteraard ook dat je van de achterrem moet afblijven: er zit geen gewicht meer op dat wiel.

Na het aanleggen van de achterrem haal je dus je voet er af.
Voor de atb is het natuurlijk iets anders, wij doen natuurlijk ook netjes ons gewicht zoveel mogelijk naar achter, halen we 75% vd remkracht van voor en het restje van achter.

zandhopper

Jammer voor de tegenstanders van de hekjes :lol: , maar na ons testrondje vandaag kunnen we inventariseren.....

Het heeft hard geregend na wat droogte, dus spoelsporen zand en weg snippers :cry:

Alleen de ZW hoek afdaling ligt er heel goed bij, zeg maar winters!! :mrgreen:

In het kader van anti slijtage en vermindering onderhoud zouden we op het nieuwe deel hekjes best wel eens vaker kunnen gaan benutten. :mrgreen:

Plaats reactie