Beste allemaal,
Ik ben nieuw op dit forum en vroeg me af of jullie tips hebben voor het opbouwen van een strandracer. Een frame heb ik al waar moet ik goed op letten en wat voor tips kwa onderdelen hebben jullie?
Ook ben ik op zoek naar een gereedschap setje waarmee ik alles zelf kan doen. Iemand ideeën waar ik dit het beste kan aanschaffen.
vriendelijke fiets groeten,
Rocket Don
Opbouwen Strandfiets
Re: Opbouwen Strandfiets
Wil zelf m'n oude fiets wat ombouwen naar strand/wegfiets.
Volg dit dan met spanning.
Bredere velgen ?
Racefiets handels, en dus ook mechanische klauwen ?
Zo'n race-achtig stuur met gewone mtb remmen ?
1x aandrijving ?
Andere anti chainsuck dingen ?
Volg dit dan met spanning.
Bredere velgen ?
Racefiets handels, en dus ook mechanische klauwen ?
Zo'n race-achtig stuur met gewone mtb remmen ?
1x aandrijving ?
Andere anti chainsuck dingen ?
Re: Opbouwen Strandfiets
Hoi,
Ik ben ook wel heel benieuwd. Er zijn vast Bikers met een boel ervaring hierin?
Ik ben ook wel heel benieuwd. Er zijn vast Bikers met een boel ervaring hierin?
-
- Berichten: 1191
- Lid geworden op: wo 18 apr 2007 19:39
Re: Opbouwen Strandfiets
Het enige verschil tussen mijn strand en bos fiets is eigenlijk de vaste carbon voorvork en de mechanische schijfremmen.
Bij hydraulische remmen stelt hij automatisch de remmen bij waardoor je extreme slijtage van je blokken krijgt.
Bredere velgen voor de brede banden is natuurlijk beter, kan je ook met minder druk rijden.
Qua aandrijving zou ik niet het duurste nemen, het slijt ook harder tenslotte, ik heb alles gewoon XT maar het mag best wat minder eigenlijk. Kwestie van goed onderhouden en schoonmaken en invetten. Bv niet na een rit denken ik poets morgen wel want dan is je ketting verroest....
Overbrenging kan wat sneller... zeker als je erg snel rijdt met meewind. Maar ik heb gewoon 42 voor en 11 achter. Daar kan ik net hard genoeg mee. Bij heel slecht strand gebruik ik ook nog wel eens het middenblad
, ik zou niet zo snel voor 1x10 gaan, zeker niet als je voor een groter blad ook nog neemt.
Stuur is persoonlijk, de strandstuurrage is mij nog voorbijgegaan.... maar kijken wat je lekker vind zitten!!!
Het allerbelangrijkste is soppen en onderhoud

Bij hydraulische remmen stelt hij automatisch de remmen bij waardoor je extreme slijtage van je blokken krijgt.
Bredere velgen voor de brede banden is natuurlijk beter, kan je ook met minder druk rijden.
Qua aandrijving zou ik niet het duurste nemen, het slijt ook harder tenslotte, ik heb alles gewoon XT maar het mag best wat minder eigenlijk. Kwestie van goed onderhouden en schoonmaken en invetten. Bv niet na een rit denken ik poets morgen wel want dan is je ketting verroest....
Overbrenging kan wat sneller... zeker als je erg snel rijdt met meewind. Maar ik heb gewoon 42 voor en 11 achter. Daar kan ik net hard genoeg mee. Bij heel slecht strand gebruik ik ook nog wel eens het middenblad

Stuur is persoonlijk, de strandstuurrage is mij nog voorbijgegaan.... maar kijken wat je lekker vind zitten!!!
Het allerbelangrijkste is soppen en onderhoud



Re: Opbouwen Strandfiets
Heeft iemand nog tips voor een mooie lichte ! En betaalbare voorvork ?
En misschien een idee hoe licht ze kunnen zijn ?
Kwam zelf op 800 gram uit ?
En misschien een idee hoe licht ze kunnen zijn ?
Kwam zelf op 800 gram uit ?
Re: Opbouwen Strandfiets
Hoi, Ik weet dat Ritchey er een heeft van rond de 800 gram.
gr,
Alex
gr,
Alex
Re: Opbouwen Strandfiets
Tot nu toe veranderd :
Carbon vaste voorvork (van 26 in 29 fiets)
Strandstuur met 105 shifters en derailleur.
11-28 cassette
Tubeless tattoo light
28/42 tandwielen aan de voorkant en dus meteen een andere crank.
Toen ook maar een carbon Chinees frame, zodat de losse onderdelen weer een fiets konden worden.
Paar keer op t strand en ketting en derailleur wieltjes aan gort.
Beter duurdere wieltjes of goedkope en vaker vervangen ?
Of ze vaker in vetten ?
Carbon vaste voorvork (van 26 in 29 fiets)
Strandstuur met 105 shifters en derailleur.
11-28 cassette
Tubeless tattoo light
28/42 tandwielen aan de voorkant en dus meteen een andere crank.
Toen ook maar een carbon Chinees frame, zodat de losse onderdelen weer een fiets konden worden.
Paar keer op t strand en ketting en derailleur wieltjes aan gort.
Beter duurdere wieltjes of goedkope en vaker vervangen ?
Of ze vaker in vetten ?