Mtb'ertje pesten...?

Crossen door de bossen en genieten van de natuur bij PWN
Max
MTB'er

Mtb'ertje pesten...?

Bericht door Max »

Het mtb'ertje pesten lijkt onverminderd verder te gaan... Onlangs is het aloude Hyacintenpaadje — de fraaie singletrack ten oosten van de Kruisberg — gebarricadeerd. Waarom? Geen idee. En in het zeedorpenlandschap ten noorden van Egmond a/Zee (Wimmenummerduinen) is de 300m lange doorsteek tussen de ‘landjes’ en de ‘zomerhuisjes’ inmiddels voorzien van nobike-borden. De tekst en uitleg van boswachter Ben Hopman luidt als volgt...

“Het betreffende wandelpad is niet meer geschikt om te fietsen. Het is een kwetsbaar stukje duin. Hier komen meerdere specifieke plantensoorten voor, horend bij dit unieke landschap. Samen met die planten leven veel vlinders, bijen, graafwespen, hommels, andere insecten en hagedissen. Al deze soorten zouden door overmatig gebruik van fietsen over dit pad in gevaar komen. Vandaar deze afsluiting. Boswachters zullen er de komende tijd op toezien dat de maatregel opgevolgd wordt.”

Volgens mij werd daar hoogstzelden gefietst, maar los daarvan is het opmerkelijk dat wandelaars, nordic-walkers en hardlopers kennelijk geen gevaar voor de ‘bedreigde’ planten en beestjes opleveren. Zij mogen in ieder geval vrolijk blijven kuieren, prikken en draven. Curieus.

BOSS
Contacteer:

Re: Mtb'ertje pesten...?

Bericht door BOSS »

Het hyacintenpaadje OOK al………belachelijk. Tsja, dat krijg je met een beheerder die de MTBers liever ziet gaan dan komen.
Ik heb trouwens PWN gemaild over hoe en waarom inzake het paadje in het zeedorpenlandschap. Mijn insteek was dezelfde als de jouwe, maar tot op heden(11 dagen later) nog geen antwoord van PWN.

Ik ben benieuwd!

Max
MTB'er

Bericht door Max »

Nogal dubieus is trouwens de bebording aan de westelijke ingang van het betreffende wandelpad. Pal naast het nobike-bordje wordt namelijk aangegeven dat fietsen gewoon toegestaan is...
Afbeelding
Afbeelding

Overigens staan er aan de oostzijde van het pad — voorbij het nobike-bordje — nog diverse zomerhuisjes en zijn er tevens wat landjes. Dat zou dus betekenen dat de eigenaren/bezoekers die daar naartoe fietsen voortaan ook op een vette bekeuring kunnen rekenen. Zullen ze blij mee zijn...
Afbeelding
Afbeelding

Maar het blijft natuurlijk merkwaardig dat tussen zonsopgang en zonsondergang in het hele zeedorpenlandschap vrijuit gefietst mag worden, op dat ene cruciale wandelpad na. Alleen daar wonen sinds kort kennelijk allerlei ‘bedreigde’ planten en beestjes, overal elders niet. Bedreigd door wie of wat? Door fietsbanden... :roll:

Max
MTB'er

Bericht door Max »

Onlangs is er wederom een wandelpad voor fietsers afgesloten. Deze keer in NHD-noord, zogezegd vanwege een nieuw stuifduinen-projectje. Of wederom mtb'ertje pesten? Het betreft dat 800 meter lange pad ten noorden van de Zeeweg, waarvan het westelijk deel behoorlijk rul is. Nogal pijnlijk om te zien dat de laatste (rood-gestippelde) 300 meter van het wandelpad nu vanwege dat project (?) feitelijk ‘verplaatst’ is naar de (groen-gestippelde) singletrail bovenop de duinkam. Juist ja, de trail die door mtb'ers gecreëerd is. Kortom, wandelaars/hardlopers worden deels over een illegale mtb-trail geleid, en voor mtb'ers is het gehele wandelpad een ‘no go’-area geworden. Curieus...

Afbeelding

Max
MTB'er

Bericht door Max »

Ook het mtb'en over de fraaie Tata-trails in Wijk a/Zee wordt kennelijk niet langer gedoogd...

Afbeelding

zandhopper

Bericht door zandhopper »

Vooralsnog wordt het alleen maar minder..... :roll:

Cornelis
MTB'er

Bericht door Cornelis »

Nu de langere dagen er weer aan komen, wil ik wel weer eens naar het NHD gebied, lekker dauwtrappen. Ik had al begrepen dat het mtb-en wat "ingewikkelder" is geworden daar en vroeg me af:

heeft er iemand hier een gpx voor me die ik kan inladen zodat ik in ieder geval niet door de boswachter van mijn fiets word geplukt?

Alvast reuze bedankt!

joepie
MTB'er

Bericht door joepie »

Heb zelf de laatste tijd Schoorl plus van mtbnw9 gefietst.
Begreep er alleen uit dat een stuk daarvan nu is afgesloten.

franzD1
MTB'er

Bericht door franzD1 »

Cornelis schreef:Nu de langere dagen er weer aan komen, wil ik wel weer eens naar het NHD gebied, lekker dauwtrappen. Ik had al begrepen dat het mtb-en wat "ingewikkelder" is geworden daar en vroeg me af:

heeft er iemand hier een gpx voor me die ik kan inladen zodat ik in ieder geval niet door de boswachter van mijn fiets word geplukt?

Alvast reuze bedankt!
een leuke route
http://www.gpsies.com/mapOnly.do?fileId ... kcktkasvra

Vingro

Bericht door Vingro »

Het oude rondje Schoorl+ in het PWN gebied van Bergen is inderdaad helaas niet meer volledig te rijden. Door de afsluiting van het "middenstuk" is het nu lastig een behoorlijk rondje te rijden zonder overlappende delen. Ben even aan het puzzelen geweest, maar denk dat dit wel een leuk alternatief is:

GPS 45km Schoorl+ 2015: https://www.dropbox.com/s/efzzbm5ookmsn ... 5.gpx?dl=0

Start ook bij Duinvermaak en eindigt weer met rondje parcours.

Plaats reactie