Hoe groot zijn de verschillen tussen GPS systemen?

Voor alles wat je elders niet kwijt kan, maar wel kwijt wilt
Jan Treur
MTB'er

Re: Hoe groot zijn de verschillen tussen GPS systemen?

Bericht door Jan Treur »

Laten we zien... Wat ik dan bijvoorbeeld kan doen is voor bepaalde segmenten zoals bijvoorbeeld de Nok of het klimmetje na de splitsing, of de S-berg jouw voorgaande race nemen en dan daar net 1 of 2 seconden onder proberen te komen... Soms hebben we op bepaalde stukken bijna dezelfde tijd (maar niet voor het hele rondje natuurlijk, want op sommige stukken relax ik om even bij te komen). Maar misschien kan ik ook proberen mijn rondje onder de 40 te krijgen door zo'n virtuele coaching.

zandhopper

Bericht door zandhopper »

Ja misschien eerder je verwachte tijd inlezen en dan er voor proberen te blijven de hele ronde. ;)

Jan Treur
MTB'er

Bericht door Jan Treur »

Ja, daar kan ik ook mijn PR voor nemen, net iets boven de 40.

Jan Treur
MTB'er

Bericht door Jan Treur »

Inmiddels heb ik 10 keer een rondje gereden waarbij ik zowel mijn Garmin tracker als Strava op mijn Android telefoon heb laten tracken. Op Strava kun je zien dat dit leidt tot een wat apart soort groepsvorming: ik rij steeds in een groepje van twee, samen met mezelf; blijkbaar is Strava ruimdenkend en ziet daar geen probleem in. Ook in de flyby's wordt dat netjes weergegeven.

Wat zijn de resultaten? Ik heb die voor de 12 segmenten die ik momenteel meestal bekijk op een rijtje gezet voor de 10 keren.

Om te beginnen varieert de afwijking tussen de twee trackers over die 12 segmenten van 0 naar 27 seconden. Die 27 is erg groot, maar wel een uitzondering. Gemiddeld voor de 12 segmenten en 10 keren is de (absolute) afwijking 6,7 seconden. Dat kan twee kanten op zijn: de Garmin kan meer aangeven dan de telefoon of andersom. Als je het gemiddelde van de echte verschillen neemt, komt dat op 4,3 seconden die de Garmin gemiddeld meer aangeeft dan de telefoon. Het is wel duidelijk dat doorgaans de Garmin veel dichter bij de route op de kaart zit, dus die zal de meest betrouwbare tijden aangeven.

Als je het per segment bekijkt dan verschilt het nogal. Sommige segmenten hebben i.h.a. maar een vrij bescheiden afwijking, zoals Schoorlse Nok, Nok op en af, Rechts na afslag tot fietspad, Klimmetje na splitsing, Fietspad-Houten brug, Zuidwest fietspad-fietspad, en S-berg. Daar staat tegenover dat er een paar andere segmenten zijn met toch wel behoorlijk grote afwijkingen, zoals MTB Schoorl # Klim Schoorse Nok, Nok compleet, Nok Schoorl en Zig zag. Hieronder een overzicht voor alle 12 segmenten. Hierbij staat gem voor het gemiddelde van het verschil Garmin - Android, dus je kunt zien dat voor deze segmenten meestal de Garmin wat hoger aan geeft. De min en max geven de laagste en hoogste absolute afwijking aan.

Bijvoorbeeld bij Klimmetje na splitsing zie je dat de afwijkingen in ongeveer even grote mate beide kanten op kunnen zijn (gem = 0,4), en gemiddeld absoluut 3,9 met minimum absolute afwijking 1 en maximum 8.

oooooooooooooooooooooooooooooogemoooogem-absooooominooooomax
Schoorlse Nokoooooooooooo-oooooooo4,5---------4,5----------2---------7
Klim Schoorlse Nokooooooooooooooo10,0--------10,5----------2--------22
Nok, start, Eerste Klimoooooooooooo10,1--------10,1---------4---------27
Nok Compleetoooooooooooooooooooo7,2---------7,5----------1---------14
Nok Schoorloooooooooooooooooooooo9,8---------9,8----------4---------16
Nok op en afooooooooooooooooooooo1,0---------4,3----------1----------9
Zig zagooooooooooooooooooooooooo-8,0---------8,0----------8----------8
Rechts na afslag tot fietspadooooooo-4,8---------4,8----------0----------7
Klimmetje na splitsingooooooooooooo0,4---------3,9----------1----------8
Fietspad – Houtenbrugooooooooooooo3,8---------5,2----------1---------12
Zuidwest fietspad tot fietspadooooooo4,0---------4,0----------3----------5
S-Bergooooooooooooooooooooo-ooooo5,0---------5,0----------3----------7

Op mijn Strava profiel kun je alle tijden zien. Het is overigens niet duidelijk of deze uitkomsten hetzelfde zouden zijn voor een andere telefoon of simkaarten voor andere netwerken. In dit geval heb ik twee simkaarten in de telefoon, een op het KPN netwerk en een bij Vodafone. Dat zou ook uit kunnen maken.

Vanaf nu zal ik alleen de Garmin gaan gebruiken, dus je zult me op Strava niet meer een groep met mezelf zien vormen.

RJ Dio

Bericht door RJ Dio »

Voor mij beetje bevestiging van wat ik dacht Garmin is zuiverder.
Hoe langer het stuk des te zuiverder de meting , verschillen blijven mogelijk zoals jou
mooie manier van waarheidsbevinding duidelijk maakt.
Absurde KOM`s zijn niet kloppend maar komen voor.

Wat ook zo zal zijn is dat als jezelf vaak rijdt je ook PR`s zal rijden die misschien
wel niet kloppen maar je wel hoger in het klassement zetten.

NB: Dit geldt dus ook voor mijn pr`s :D :D
Ronnie

Jan Treur
MTB'er

Bericht door Jan Treur »

RJ Dio schreef:
Wat ook zo zal zijn is dat als jezelf vaak rijdt je ook PR`s zal rijden die misschien
wel niet kloppen maar je wel hoger in het klassement zetten.

NB: Dit geldt dus ook voor mijn pr`s :D :D

Ja, om die reden heb ik intussen al een aantal van mijn ritten waarin voor een bepaald segment een te extreme tijd stond ge-delete. Het is jammer dat Strava niet de optie heeft om een specifiek segment uit een rit weg te halen. Zulke kunstmatige uitschieters zijn niet alleen vervelend voor anderen, maar ook voor jezelf: hoe moet je zo'n kunstmatig PR ooit verbeteren? Wachten op weer een meetfout??

zandhopper

Er zijn natuurlijk ondertussen zoveel segmenten dat je er ook gewoon op je eigen profiel een zootje kan verbergen. Vooral heel korte onzinnige...

Met een heel rondje ziet GPS ook niet altijd of je door de kuil gaat. Bij de ZW hoek stond er 1 in de top die onderlangs was gegaan...

Dus je gewoon richten op een paar, Schoorl compleet tot in de kuil vind ik bv een graadmeter!!

Op GMA was het nog veel erger... met of zonder slik ziet ie niet als probleem.. net als de nieuwe lus.. dat is wel jammer. Een kom daar staat bij iemand die een stuk over het fietspad reed.. :mrgreen:

Maar een leuke test die de vermoedens bevestigt!!

Btw denk niet dat de SIM kaart uitmaakt maar de GPS van je smartphone, en ook hoe duurder die is , hoe sneller en nauwkeuriger hij is en misschien meer punten maakt.

Jan Treur
MTB'er

Bericht door Jan Treur »

zandhopper schreef:Btw denk niet dat de SIM kaart uitmaakt maar de GPS van je smartphone, en ook hoe duurder die is , hoe sneller en nauwkeuriger hij is en misschien meer punten maakt.
De kwaliteit van de GPS van verschillende soorten telefoons lijkt een goed bewaard geheim te zijn. Ik ben daar nooit iets gedetailleerds over tegen gekomen in de specificaties van een telefoon of in vergelijkingen tussen telefoons. In wat voor soort grootheden zou dat uitgedrukt horen te worden? Zou zoiets niet in meer detail op bijvoorbeeld de tweakers.net site thuis horen? Voor mijn telefoon staat daar alleen "2G - gprs" bij het kopje verbindingen en dat is exact hetzelfde als wat bijvoorbeeld vermeld wordt bij de Samsung Galaxy S6 en de iPhone 6.

Jan Treur
MTB'er

Bericht door Jan Treur »

zandhopper schreef: Er zijn natuurlijk ondertussen zoveel segmenten dat je er ook gewoon op je eigen profiel een zootje kan verbergen. Vooral heel korte onzinnige...

(...) Dus je gewoon richten op een paar, Schoorl compleet tot in de kuil vind ik bv een graadmeter!!
Voor de langere segmenten zoals bijvoorbeeld het hele rondje zijn de afwijkingen relatief erg klein. Maar ik rij een rondje vaak als een vorm van interval- en krachttraining waarbij ik afwisselend grotere inspanningen van een aantal minuten doe, meestal op de wat langere klimmen in het traject (en vaak met een vrij lage trapfrequentie). Dan ben ik meestal wel nieuwsgierig naar de tijden van die stukken afzonderlijk vergeleken met eerdere ritten.

zandhopper

Langere klimmen is uiteraard ookleuk, maar een segment als zig-zag van 20 sec.....................

Nou zal de processor van je smartphone ook wel belangrijk zijn.. mijn vorige had al moeite met en gps en hartslagmeter en internet saampjes. Dus dan krijg je fouten :mrgreen:

Hoe zit het trouwens met de hoogtemeters?? Mijn telefoon maakt daar een zootje van.... :D volgens Garmin van de fietsmaatjes...

Plaats reactie