Hoe groot zijn de verschillen tussen GPS systemen?

Voor alles wat je elders niet kwijt kan, maar wel kwijt wilt
Jan Treur
MTB'er

Re: Hoe groot zijn de verschillen tussen GPS systemen?

Bericht door Jan Treur »

Ja, de Zig zag zit nog wel tussen mijn favorieten, maar is nogal eens te moeilijk voor GPS, soms zelfs ook voor de Garmin. Dan zie je dat een punt waarbij je al een plateau hoger bent (na twee bochten) gepakt wordt als beginpunt omdat het hele stuk op de kaart wat lager terechtkomt. Dan is het gevolg een bonus van al gauw 10 seconden of meer.

Maar meestal geeft de Garmin het wel goed aan, lijkt het. Op de Garmin zie je in elk geval de bochten goed weergegeven, waardoor je kunt ontdekken wanneer het fout gaat. Op een telefoon wordt het nogal eens een rechte lijn omhoog, zonder bochten, waardoor je niet kunt zien of en waar het fout gaat. Ik dacht vroeger dat tussen de 30 tot 40 seconden voor mij een geloofwaardige tijd kan zijn; nu denk ik dat het eerder van 34 tot 40 seconden is. Maar mijn vorm is momenteel niet helemaal optimaal, dus misschien toch ooit nog richting 30...

zandhopper

Bericht door zandhopper »

Is eerste klim na officiele start dan niet handiger... 3minuten beulen.. :shock:

Of je zou bij de zigzagklim een segmentje kunnen maken, kan ook prive, van net voor het voetpad tot net over de top. Das ws een stuk accurater.

Jan Treur
MTB'er

Bericht door Jan Treur »

Ik start bij de Zwarte weg en neem dan de Nok met een volle inspanning, vlak voor die Eerste klim waar ik dan weer wat meer relaxt rij, dus tot die Zig zag. Mijn doel is om uiteindelijk dat hele stuk vol te kunnen rijden, maar of dat gaat lukken? Ik probeer nu bewuster aan een actieve ademhaling te werken, want die verwaarloos ik soms te veel. Als dat gaat lukken, zal mijn tijd over de ronde waarschijnlijk ook een stuk(je) omlaag kunnen.

Ik heb ook zitten denken dat een langer Zig zag segment het probleem grotendeels zou kunnen oplossen. Ik denk dat vooral het beginpunt een meter of 20 eerder moet liggen, dus nog een stuk in het aanloopdeel voor de eerste bocht. Kun je een bestaand segment niet aanpassen?

zandhopper

Jan Treur schreef:Ik start bij de Zwarte weg en neem dan de Nok met een volle inspanning, vlak voor die Eerste klim waar ik dan weer wat meer relaxt rij, dus tot die Zig zag. Mijn doel is om uiteindelijk dat hele stuk vol te kunnen rijden, maar of dat gaat lukken? Ik probeer nu bewuster aan een actieve ademhaling te werken, want die verwaarloos ik soms te veel. Als dat gaat lukken, zal mijn tijd over de ronde waarschijnlijk ook een stuk(je) omlaag kunnen.

Ik heb ook zitten denken dat een langer Zig zag segment het probleem grotendeels zou kunnen oplossen. Ik denk dat vooral het beginpunt een meter of 20 eerder moet liggen, dus nog een stuk in het aanloopdeel voor de eerste bocht. Kun je een bestaand segment niet aanpassen?
Sowieso niet een segment van een ander!!

Als je de nok, wortelklim en koninginneduin achter elkaar volle bak kan rijden ...................... :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: dan kan ik ook nog minuten van mijn rondje afhalen... is de rest peanuts!!!

Jan Treur
MTB'er

Bericht door Jan Treur »

zandhopper schreef:
Hoe zit het trouwens met de hoogtemeters?? Mijn telefoon maakt daar een zootje van.... :D volgens Garmin van de fietsmaatjes...
Bij de segmenten worden de hoogtemeters standaard daarvan overgenomen, dus die zijn altijd gelijk. Alleen bij je eigen rit in totaal wordt het per keer bepaald. Als ik begin- en eindpunt steeds gelijk maak aan elkaar (het punt waar het rondje de Zwarte weg kruist) zodat het exact het rondje is, dan krijg ik bij de Garmin als gemiddelde een stuk meer hoogtemeters dan het gemiddelde voor de telefoon: 185m tegenover 110m.

Nu zit er bij allebei nogal wat variatie in. Bij de Garmin varieert het van 107m tot 234m, en bij de telefoon van 84m tot 146m. Bij de Garmin zit het de helft van de keren tussen de 210m en 220m. Bij de telefoon zit het de helft van de keren tussen 100m en 110m. Dat scheelt dus een factor 2. Het middelste getal (de mediaan) is voor de Garmin 212m en voor de telefoon 106m. Ook weer een factor 2 dus.

Het is overigens nu een jaargetijde zonder blad aan de bomen. Midden in de zomer zou het wel eens nog moeilijker kunnen zijn om goede waarden te krijgen.

Jan Treur
MTB'er

Bericht door Jan Treur »

zandhopper schreef:
Jan Treur schreef:Ik start bij de Zwarte weg en neem dan de Nok met een volle inspanning, vlak voor die Eerste klim waar ik dan weer wat meer relaxt rij, dus tot die Zig zag. Mijn doel is om uiteindelijk dat hele stuk vol te kunnen rijden, maar of dat gaat lukken? Ik probeer nu bewuster aan een actieve ademhaling te werken, want die verwaarloos ik soms te veel. Als dat gaat lukken, zal mijn tijd over de ronde waarschijnlijk ook een stuk(je) omlaag kunnen.
Als je de nok, wortelklim en koninginneduin achter elkaar volle bak kan rijden ...................... :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: dan kan ik ook nog minuten van mijn rondje afhalen... is de rest peanuts!!!
Ja, dat dacht ik ook. Ik ben een keer al een aardig eindje in die richting geweest door vanaf het begin van de Nok klim, als het voor je gevoel misschien nog niet zo nodig is, al flink actief adem te halen, en niet alleen bij het tweede deel van die Nok klim, zoals ik anders geneigd ben te doen. Toen kon ik die Eerste klim na de Nok ook nog met een flinke inspanning doen. Daarom probeer ik dat bewust actief ademen er nu nog wat meer in te krijgen zodat het meer een automatisme kan worden.

chielb
MTB'er

Bericht door chielb »

Ik ben nogal bezig geweest met gps-registraties en heb ook geexperimenteerd met verschillende systemen. Ik heb een oude Garmin etrex Ventura HC, een Nokia Lumia 625 Smartphone en een oude HTC Smartphone. Allemaal goedkoop spul (relatief dan...). De Garmin is zeker een jaar of 10 oud en is eigenlijk bedoeld voor wandelen. De Nokia is een instap-model en de HTC is een oudje.
Mijn ervaring: De Garmin is vrijwel onbruikbaar bij MTB'en. De Nokia is juist erg nauwkeurig (een goedkope smartphone dus....). Mijn eerste 20 tijden op de Zigzag klim lopen van 42 seconden tot 52 seconden met een mooie gelijkmatige verdeling over dat bereik.
Overigens wordt de nauwkeurigheid enorm beinvloed door de aanwezigheid van bomen en andere blokkades (je eigen lichaam!). Vooral mijn oude Garmin heeft daar behoorlijk last van. Afwijkingen van meer dan 20 meter zijn dan geen uitzondering. De Nokia darentegen blijft onder alle omstandigheden nauwkeurig. Ik kan (mits geen bomen), duidelijk zien aan welke kant van de weg ik heb gefietst. En zelfs op korte segmenten wijken mijn tijden dus maar erg weinig af.

Een hele mooie tool om de nauwkeurigheid van gps-systemen te analyseren is: http://www.gpsvisualizer.com/. Je kunt daar verschillende gpx-tracks over elkaar heen leggen. Daarbij wordt meteen duidelijk in hoeverre de tracks van elkaar afwijken en hoe ver ze naast het fietspad liggen. Daar zie je ook meteen dat onder bomen de nauwkeurigheid behoorlijk afneemt. En je zult zien dat in veel gevallen hele korte bochten worden afgesneden. Dat hangt samen met de "sampling frequency", dus hoe vaak je gps-systeem een punt registreert. Zelfs als dat elke seconde is dan zit er bij 20 km/h toch al snel vijf meter tussen de punten!
Wat ook erg interessant is is een vergelijking op hoogtemeters. Gps-systemen zijn per definitie erg onnauwkeurig voor wat betreft hoogte (omdat de satelieten laag boven de horizon staan). Wat veel mensen niet weten: Strava corrigeert de hoogtemeters van je gps-unit zodat ze overeen komen met de gemiddelde gemeten hoogtemeters in hun systeem. Vandaar dat die onnauwkeurigheid niet opvalt. Maar het verklaart wel waarom bijvoorbeeld Endomondo heel andere hoogtemeters weergeeft dan Strava (met dezelfde gps-track)

RJ Dio

Bericht door RJ Dio »

Ha mooi , jou verhaal is weer een mooie toevoeging aan het totale verhaal.
Heb zelf een gps map62st , die kwam er in de testen goed uit bij ontvangst onder bladerdek.
En wat ik al eerder aangaf kan je bij de instellingen aangeven hoe vaak hij een punt registreert.
Let wel dit geeft hoofdzakelijk aan hoe zuiver hij je spoor registreert in veel mindere mate beïnvloed dat je tijd
over een segment. Een segment heeft natuurlijk een begin en eindpunt , die punten zijn het meest van belang
bij je tijd op dat segment. Het niet geheel zuivere spoor is daar mi van ondergeschikt belang.
Ik neem maar aan dat jullie bij je metingen iedere keer over hetzelfde spoortje rijden en als strava jou dan iedere keer een tijd geeft op dat segment
er toch een afwijking in voor komt , dat dan niet eens zoveel te maken heeft met je gereden spoor
maar het moment van het passeren van begin en eindpunt.
Benieuwd naar jullie ideeën hierover.

NB : Als extreem voorbeeld van afwijking op strava.
Reed met Aart ongeveer een jaar terug GMA en we reden gewoon achter elkaar aan.
Op 1 segment ( een vol rondje vanaf lamslik ) reed Aart precies een minuut sneller.
??? rara hoe kan het
Ronnie

chielb
MTB'er

Bericht door chielb »

De nauwkeurigheid kan veel invloed hebben op je totale afstand, maar dan voornamelijk als het parcour bestaat uit veel scherpe bochten. Als ik mijn tracks op GMA bekijk (dat parcours ligt voor een groot deel onder een dicht bladerdak), dan is de nauwkeurigheid erg slecht. Dat resulteert in een track waar heel veel bochten worden afgesneden. En dan is mijn totale afstand dus ook korter dan hij zou moeten zijn. Dat afsnijden wordt ook ernstiger naarmate de punten die ik registreer verder uit elkaar liggen.
Op je totale tijd zou het niet veel moeten uitmaken, als die erg afwijkt zijn er andere redenen. Stel dat de afwijking van je GPS 20 meter is (dat is al veel) en je rijdt ongeveer 20 km/u, dan is dat ongeveer een fout van 4 seconden. Dat betekent dat je een maximale fout van 8 seconden krijgt als begin- en eindpunt verkeerd worden gepakt.
Een minuut sneller kan dus niet aan de nauwkeurigheid liggen. Tenzij je gps een minuut lang helemaal geen signaal krijgt en blijft hangen vlak voor de start of vlak voor het einde van het segment.

zandhopper

Viel me vandaag op.. startten samen.. Maurits voor.. op het betonpad ging ik een stukje op kop en bleef daar tot de finish.

Dus ik startte later en finishte eerder en had toch een iets langzamer tijd op "MTB Route Schoorl officiële start" Dat zou met die 2x4 sec wel kunnen kloppen.

Kompleet tot in de kuil wasik wel iets sneller.

Ach ja seconden werk.

Plaats reactie