Omdat er diverse vragen komen over de veranderingen rond de route van Schoorl, hierbij een kleine uitleg over de situatie zoals die nu bij ons (MTB-Noordwest) bekend is.
Op het gehele bosgebied zit een Natura2000 wetgeving. Deze stelt een aantal richtlijnen op waar beheerders zich aan dienen te houden. Één daarvan is dat stuifduinen een uitbreidingsprioriteit hebben, een tweede is dat er niet zomaar paden bijgemaakt mogen worden.
Alle veranderingen in het gebied dienen door de beheerder getoetst te worden aan de Natura2000 wetgeving.
Het gebied vóór de Zwarte Blink, het bos na de Zwarte Blink, en het bos tot aan De Kerf stond al op de lijst om gekapt te worden in de komende 10-15 jaar. Nu is dit gehele gebied verbrand, de bomen zijn dood en deze zullen versneld gekapt worden. Versneld omdat de bomen nu nog iets opbrengen voor de houtoogst. Als men ze langer laat staan, gaan ze rotten en kost het SBB geld om ze te laten verwijderen. En aan geld hebben ze nou net een tekort…
De stronken worden uit de grond gehaald en dit gebied zal een stuifduinengebied worden.
Waarschijnlijk worden de stukken bos al eind dit jaar of begin volgend jaar gekapt.
Een MTB route in een stuifduinengebied is niet te handhaven.
Zoals het er nu naar uitziet zal het stuk van het MTB parcours tussen de Julianalaan (nabij de Berenkuil) en het schelpenpad net voor de Zuidwest hoek (nabij Bergen aan Zee) in de toekomst verdwijnen.
Hoe zonde het ook is, en hoe jammer dat de Zwarte Blink wellicht zal verdwijnen… biedt dit ook weer perspectieven voor de MTBer.
Samen met SBB gaan we kijken naar uitbreiding/verplaatsing van de route richting het bezoekerscentrum en Groet. De blik zal daarbij voornamelijk gericht zijn op het beboste, heuvelachtige gedeelte met hier en daar een uitkijkpunt oid.
Het kijken naar deze verplaatsing zal al op korte termijn gaan plaatsvinden. De wens van SBB is om het nieuwe stuk klaar te hebben zodra de bomen gerooid gaan worden, zodat er ten alle tijden een fatsoenlijk te berijden parcours blijft om van te genieten. Ook is SBB welwillend om te kijken naar uitbreiding in km’s van de route, immers de huidge 15km is gebaseerd op het gebruik tijdens de aanleg van de route… tegenwoordig gaat er een veelvoud aan rijders over het parcours.
Tevens is de wens van MTB-Noordwest om hier en daar wat “spannendere” stukjes aan de route toe te voegen, al dan niet met een “chicken run” ernaast. We gaan ook op zoek naar verduurzaming van de route, zodat langdurige droogte en erosie minder gevolgen heeft voor de berijdbaarheid, en het kostenplaatje voor onderhoud. Op wat voor manier dit gaat gebeuren, is nog niet bekend. Hoe, wat, waar en wanneer is ons nog niet precies duidelijk. SBB is aan het onderzoeken wat er mogelijk is binnen de Natura2000 wetgeving… zodra hier uitsluitsel over is kunnen we verder.
Tot die tijd: geniet van het huidige parcours!!!