Nieuws: 15-12-2011 De nieuwe MTB route van Schoorl

Hoe gaat de nieuwe route van Schoorl er uitzien? Hoe lang gaat hij worden? Wanneer kunnen we hem rijden?
Vragen die we bij MTB-Noordwest dagelijks horen.
Wij zijn er erg druk mee bezig met ons team en kunnen globaal iets roepen…..

Geschiedenis

Naar aanleiding van de branden van mei 2011 zal een groot deel van de route vervallen in de toekomst. Het verbrande gedeelte zal grotendeels gekapt worden en veranderen in een stuifduinen landschap, waarin een MTB route niet te handhaven is. Omdat de mountainbikers één van de grotere gebruiksersgroepen in de Schoorlse duinen zijn is Staatsbosbeheer welwillend om te kijken naar compensatie voor deze groep. Voorwaarde is dat de gebruiker betaald.

Concept

Een route ontwerpen is een proces wat begint met een beheerder die graag wil meewerken….check! Toen hebben wij ons afgevraagd: “beginnen we er aan?” Het is nl. a hell of a nice job…die wel van je effectieve fietstijd afgaat.
Zoals bekend zijn we er in gestapt en volop mee bezig; fondsen werven, mensen en materieel mobiliseren voor later. Overleg hier, overleg daar. Op dit moment zijn we bezig met de middenlus, het gebied in kaart brengen; wat mag wel, wat niet? Je bent tenslotte in andermans tuin bezig. Hoe zit het met de flow? Erosiegevoeligheid?
Kortom een berg werk waar je U tegen zegt……maar we doen het graag.

Vergunning

Als wij de middenlus grof hebben uitgezet gaat Staatsbosbeheer er naar kijken en op schieten. Als SBB akkoord is gaan wij finetunen en gaat SBB het vergunningentraject in….hoe lang dit duurt en wat het resultaat zal zijn? Geen idee?
Als de vergunning er is kan de schep de grond in. Hoe snel de middenlus er dan ligt hangt voornamelijk van jullie af…….de gebruikers. We hebben dan inzet nodig van mensen, machines en materiaal. We hebben jullie hard nodig en ook jullie netwerk!!! SBB Schoorl heeft geen budget meer gekregen voor mountainbikeroutes en ruiterpaden, deze gebruikers van de Schoorsle duinen zullen alles zelf moeten bekostigen.

Kan en wil je iets betekenen voor de aanleg van de nieuwe route?
Stuur ons dan een mail

Met name kleine grondverzetmachines zijn welkom. maar ook materiaal als splitplaten, grote rotsblokken en semi-verharding.

Als de Middenlus gerealiseerd is gaan we verder met de aanleg van de Noordlus….zodat we in de toekomst hopelijk de mooiste en uitdagendste mountainbikeroute van Nederland om de hoek hebben liggen.

Legenda (bij het express klein gemaakt kaartje……)

Blauw
Stuk van de huidige MTB route wat blijft. De zuidlus van ongeveer 7 km.
Wanneer de huidige route verkort wordt is niet bekend. Het “rondje” zal wel gesloten worden door een verbindingspad.

Rood
Het gebied waarin we onderzoeken hoe de Middenlus en Noordlus kunnen lopen. Streeflengte van de 3 lussen is 25-30km. De 2 lussen zijn gewoon uit de losse pols op de kaart getekend om je een indicatie te geven van het gebied. In deze gebieden fietsen is ten strengste verboden!!!
De lussen zijn afzonderlijk te rijden maar zullen ook met elkaar verbonden worden zodat je één grote route kunt rijden.

Let op!

Dit zijn de ruwe plannen en ideeën zoals ze nu bekend zijn bij ons. Niets is echter nog zeker. Of het er daadwerkelijk zo uitgaat zien qua vorm en lengte hangt van veel factoren af; Natura 2000, Staatsbosbeheer en de vergunning van de provincie. We doen ons best.

 

Nieuwsarchief

| 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 |