Eurobike 2013: Deze enorm grote fietsbeurs is met zo’n 1250 exposanten uit 49 landen op wel 100,000 m2 zeker een bericht waard!
Bar en boos. Dat zou het worden. Ik heb het over het weer op de Demodag, daags voorafgaande aan ‘s werelds grootste fietsbeurs in Zuid-Duitsland. Tradities zijn er om gebroken te worden en dus stond er dit keer flinke regen op het programma na jaren van zonneschijn. Wij gokten er op dat de collega journalisten minder hard waren dan wijzelf en dat we dus naar hartenlust, zonder wachtrijen enorm lekker veel fietsen konden testen als nooit te voren. Helaas, het mocht niet zo zijn. Niet dat die collega journalisten eveneens badass, die-hard waren geworden, maar het was gewoon zonnig. Aarzelend zonnig weliswaar, maar zonnig niettemin. Kortom, het was minstens zo druk als voorgaande edities en het was dus een kwestie van slimme timing, een scherp oog en snel handelen om een testfiets in de juiste maat te bemachtigen.
Ook al is lang niet elk merk vertegenwoordigd op de Demodag, de trends die we op de beurs zelf zullen zien, tekenen zich logischerwijs al wel af op een Demodag. Om dan ook maar meteen alle open deuren in te trappen, de trends, de must haves, the talk of the town voor het komende jaar in willekeurige volgorde:
Laten we eerlijk zijn. Als merken als Specialized en Trek fatbikes opnemen in het programma, mag je officieel concluderen dat het geen niche meer betreft. Salsa had de carbon Beargrease meegenomen die zeer veel bekijks trok en gegarandeerd een gespreksonderwerp werd voor velen. Afgaande op het aanbod aan racefietsen en cyclocrossers met schijfremmen, kunnen we ook daar niet meer spreken van een niche. Nu Shimano en SRAM hydraulische varianten hebben aangekondigd of zoals in het geval van SRAM ook al redelijk hebben uitgeleverd, lijkt de industrie het ook gewoon breed op te pakken. De fietsen met deze remmen vonden gretig aftrek bij het publiek. De respons bleek ook overwegend positief, alsof de haters van al dat ‘nieuws’ deze editie van de Demodag thuis waren gebleven. De fixie trend, wat eigenlijk een niche was en massale hype werd, lijkt op een retour. We spotte er hooguit 2. De doortrappers zijn nog steeds wel redelijk trendy en een hype als tweewieler-versie van de man-bag, maar dit is daarmee de uitzondering op de titel van dit stukje en wellicht daarmee nog een van de weinige niches.
Klik hier om op de website van Velozine verder te lezen en de foto’s te zien. Let op; het verslag bestaat uit meerdere delen!