MTB-Noordwest heeft voor het project “Verplaatsen en uitbreiden mountainbikeroute Schoorl” een bijdrage gekregen uit het Coöperatiefonds van Rabobank Noord-Kennemerland. Waarvoor wij het Coöperatiefonds van Rabobank Noord-Kennemerland uiteraard zeer hartelijk danken namens alle mountainbikers!
Afgelopen maandag 3 juni werden onze voorzitter, penningmeester en fotograaf samen met nog 24 andere maatschappelijke organisaties ontvangen door de Rabobank Noord-Kennemerland op Scorlewald in Schoorl. De cheque ter waarden van 10.000 euro werd officieel overhandigd door Dhr. Ugur Pekdemir, CEO Rabobank van Noord-Kennemerland.
Dhr. Pekdemir bleek ook een fietser te zijn en overweegt zelfs de aanschaf van een mountainbike, gelukkig hadden we als blijk van dank alvast een echt mountainbikebidon voor hem meegenomen!
De 10.000 euro gaan we gebruiken om de mountainbikeroute van Schoorl uit te breiden. Deze route wordt per jaar door minimaal 60.000 toppers en tobbers bezocht en word gezien als één van de mooiste en uitdagendste routes van Nederland.
Als in het najaar de, na de kap overgebleven stronken, gerooid gaan worden zal de route en het omliggende gebied veranderen in een stuifduinen landschap. De huidige mountainbikeroute zal dan ongeveer de helft van zijn 15km lengte verliezen. Van Staatsbosbeheer krijgen we echter de mogelijkheid om de route te verleggen en tevens te verlengen zodat iedereen, van jong tot oud, weer sportief kan genieten van de prachtige Schoorlse duinen.
Voor het totale project zijn de kosten geschat op zo’n 60.000 euro. Deze donatie en die van onze donateurs, partners en sponsoren brengen ons steeds dichterbij een schitterend nieuwe mountainbikeroute.
Naar aanleiding van de vele vragen omtrent de nieuw aan te leggen mountainbikeroute in Schoorl heeft Staatsbosbeheer Schoorl een korte update geschreven. We hopen dat met deze update veel vragen, die ons logischerwijs dagelijks gesteld worden, beantwoord zullen worden.
MTB-Noordwest 9 en Staatsbosbeheer zijn al enkele jaren met elkaar in gesprek over de MTB-route. In eerste instantie was dit een jaarlijks overleg over het beheer van de route en hulp bij het onderhoud aan de route door MTB Schoorl en MTB-Noordwest 9.
Na het aantreden van de regering Rutte-1 werd al snel duidelijk dat er drastisch bezuinigd zou worden op de financiering van het natuur- en recreatiebeheer bij Staatsbosbeheer. Toen de consequenties van de bezuinigingen in beeld kwamen, kwam het onderhoud aan de bestaande MTB-route ter discussie te staan. Na een overleg tussen MTB-Noordwest 9 en Staatsbosbeheer is vanuit de mountainbikers MTB-Noordwest opgericht. MTB-Noordwest heeft het onderhoud van de route op zich genomen, waarbij Staatsbosbeheer zorgt voor ondersteuning.
In de periode 2009-2011 woeden er in het duingebied verschillende duinbranden. Tijdens de laatste brand van 2011 is een aanzienlijk deel van het bos waar de huidige MTB-route doorheen loopt, verbrand.
Staatsbosbeheer heeft na al deze branden het maatregelenplan “Naar Gezonde Duinen” opgesteld. Hierin is gekeken naar het natuurbeheer, maar ook het recreatie aanbod.In dat plan staat onder andere dat het verbrande en aangetaste naaldbos omgevormd moest worden naar een open duinlandschap.
Dat dit consequenties heeft voor het onderhoud aan de route is duidelijk. Daarom hebben Staatsbosbeheer en MTB-Noordwest een intentieovereenkomst opgesteld. Hierin hebben we afgesproken dat het deel van de mtb-route aan de kust zal verdwijnen en er een Middenlus voor terug komt. Deze lus zal gerealiseerd worden tussen de Zuidlus (het huidige tracé) en de Schoorlse Zeeweg. Daarnaast zal onderzocht worden of er ook een Noordlus, tussen de Schoorlse Zeeweg en Harger Parkeerplaats gerealiseerd kan worden.
Het afgelopen jaar heeft MTB-Noordwest het gewenste tracé van de Middenlus uitgezet. Hier heeft Staatsbosbeheer een Flora en Fauna check gedaan, waarna er enkele kleine aanpassingen zijn geweest.
Om de route aan te mogen leggen hebben wij (Staatsbosbeheer en MTB-Noordwest) verschillende vergunningen nodig van de Provincie Noord-Holland. Dit heeft te maken met de Natura-2000 status en de status als Aardkundig Monument van het Schoorls Duingebied.
Afgelopen maand is het tracé ingetekend op de kaart met internationale instandhoudingsdoelen van het duingebied.Een kaart waar Staatsbosbeheer zich aan dient te houden. Na overleg tussen MTB-Noordwest en Staatsbosbeheer is besloten om het ontwerp nu eerst te laten beoordelen door de Provincie. Ziet deze geen problemen, dan zal de vergunning voor de nieuwe route aangevraagd worden. Als de provincie ons adviseert om aanpassingen aan het tracé te doen, dan zullen we die wijzigingen aanbrengen (het verloop hiervan is al bekend) en dán de vergunning aan gaan vragen.
Het streven is om eind dit jaar de nieuwe route in gebruik te kunnen nemen.
Staatsbosbeheer Schoorl
MTB-Noordwest
We zullen jullie de komende weken van updates voorzien over de voorbereiding van dit spraakmakend evenement.
De voorbereidingen voor de GP Groot reCycle zijn in volle gang. MTB Noordwest en enthousiaste medewerkers van GP Groot zijn druk bezig met het realiseren van een leuk en uitdagend parcours, de verzorging, informatieboekje voor de deelnemers, vrijwilligers, persberichten, aankleding, prijzen voor de winnaars, etc. etc.
Het belooft een uniek evenement te worden op een plek waar je heel goed uit de voeten kunt op een mountainbike, waar je normaal niet kan fietsen (want verboden ..!) en niet zo snel nog een keer kunt fietsen (want vooralsnog eenmalig …!).
Inschrijven kan nog tot 23 juni via de evenementen pagina van de reCycle
Velozine is DE website als je op zoek bent naar: een nieuwe, scherpe en onafhankelijke blik op onder meer het nieuws en de producten uit de fietsbranche, anders dan de traditionele media. En dat is precies wat je van Velozine mag verwachten, gecombineerd met en gebaseerd op een oprechte passie voor de fiets en zijn sport! Deze zondag kun je lezen over een onverwacht leuke bestemming op slechts 600 kilometer van Utrecht….
Als je iemand vraagt waar ie ooit nog naar toe zou willen om te mountainbiken, dan worden steevast de bekende locaties genoemd: Moab (rondjes rijden op het beton), Whistler (voor de downhillers), Riva del Garda, Wales en bijvoorbeeld Portes du Soleil. Hoe verder weg, hoe beter lijkt het wel. Hebben we dan dicht in de buurt helemaal niks wat ons een paar weken kan vermaken?
Jawel, en het heet Franse Vogezen. Op slechts 600 kilometer van Utrecht (reistijd afhankelijk van hoelang je bij de Luxemburgse tankstations staat te wachten…) vinden we dit middelgebergte en op het eerste gezicht lijkt het allemaal niet zo ruig. Eerder lieflijk met glooiende valleitjes en verspreid liggende chalets op de hellingen. Ga je wat meer naar het Oosten, dan kom je in de Elzas, een van de grotere wijstreken van Frankrijk. Nog oostelijker vind je het zwarte woud.
Terug naar de Vogezen, want achter die lieflijke facade van chaletjes en groene weitjes, gaat een heel uitgebreid netwerk van paden schuil. En het mooie is: ook op wandelpaden mag je hier mountainbiken, sterker nog, wandelaars begroeten je hier enthousiast en geven je zelfs tips mee waar je allemaal nog meer heen kunt fietsen! Mooier wordt het toch niet? Toch wel, want veel van die wandelpaden zijn singletracks die bezaaid liggen met wortels en stenen en bovenal: een flow hebben waar je U tegen zegt. Lees hier meer over de Vogezen inclusief overnachtingsplekken, goede tips en mooie plaatjes!
En over mooie plaatjes gesproken… deze bikevideos wilden we jullie ook zeker niet onthouden dit weekend. Veel kijkplezier!
Velozine is DE website als je op zoek bent naar: een nieuwe, scherpe en onafhankelijke blik op onder meer het nieuws en de producten uit de fietsbranche, anders dan de traditionele media. En dat is precies wat je van Velozine mag verwachten, gecombineerd met en gebaseerd op een oprechte passie voor de fiets en zijn sport!
Velozine komt voort uit een uit de hand gelopen hobby en is gebaseerd op een non-profit principe. De website wordt geheel gedragen door de inzet van vrijwilligers. Taadaa en daar is weer een overeenkomst met MTB-Noordwest……..
Sinds dit jaar delen wij bepaalde content van Velozine op de website en via onze Facebook. Content waarvan wij denken dat het een toegevoegde waarde heeft, en anders is dan je overal al leest.
Op de site kun je dit keer bijna 30 minuten genieten van een verslag van de ‘Cape Epic’ een MTB-wedstrijd voor professionals en hobbyrijders.
The untamed African MTB race, zo noemt de organisatie zelf de jaarlijkse Cape Epic, die inmiddels van een mooie seizoensstarter voor veel prof’s is uitgegroeid tot een epische mountainbike wedstrijd, waarbij pro en liefhebber aan elkaars zijde de wildernis van Zuid-Afrika doorkruisen.
Ook dit jaar stond er een behoorlijke delegatie uit Nederland aan de start van deze race. Omroep Brabant, locals Bart en Rudi waren immers kanshebbers op de overwinning in hun categorie, was erbij en deed uitgebreid, nee, zeer uitgebreid verslag. Daar kan de NOS nog wat van leren…!
Ik kom uit Alkmaar en zie het terrein van GP Groot vaak genoeg liggen. En menig keer dat ik dacht, daar kun je een mooi parcours op bouwen. Er zijn ook al meerdere voorbeelden in Nederland te vinden, o.a. Spaarnwoude en Zoetermeer. Gezien het terrein en het feit dat MTB Noordwest erbij betrokken is verwacht ik een leuk, zwaar en uitdagend parcours.
Mijn concurrenten? Je komt vaak dezelfde wel tegen en kijk ik zo’n startlijst meestal vluchtig door. Maar ik verwacht veel concurrentie van mijn eigen Bike Action Team maten. Maar ook rijders als Pim de Waard en Ton Slippens. En ik krijg nu vast nog te horen dat ik iemand vergeten ben.
100 minuten is voor een wedstrijd als deze aan de lange kant. Maar voor mij is het denk ik niet ongunstig. Ik merk dat met de jaren de langere koersen mij beter gaan liggen dan de kortere wedstrijden en hoop op het einde het verschil te kunnen maken. De start is altijd voluit om een goede positie te hebben voor de smalle stukken in het parcours. Dit om te voorkomen dat je evt. wordt opgehouden door iemand voor je. Het middelste gedeelte is iets behoudender, om zo het laatste half uur genoeg over te houden. Maar het verloop van de wedstrijd, bepaalt mede je tactiek.
We trainen als team vaak samen op de woensdag en zondag en we rijden ook gelijkaardige wedstrijden zoals deze.
De voorbereiding op deze wedstrijd is voor mij niet veel anders dan op de andere wedstrijden. Banden keuze bepaal je vaak kort voor de wedstrijd, omdat weersomstandigheden erg van invloed zijn op de ondergrond. Bij regen en blubber kies je een band met grovere noppen. Bij droog weer en droge ondergrond, weinig en lage noppen. Daarnaast is er nog persoonlijke voorkeur, ik heb graag meer controle over mijn fiets en kies sneller voor grovere noppen dan de concurrentie.
We starten met bijna het gehele Bike Action team, toch verwacht ik weinig tot geen ploegentactiek. Ieder rijdt gewoon voor zichzelf, maar we gaan elkaar natuurlijk niet in de weg rijden (lacht). Binnen het mountainbiken heeft ploegtactiek sowieso vaak weinig meerwaarde door de omstandigheden, technische stukken en aard van het parcours. Het blijft nooit lang samen en vaak rij je al snel alleen of in een heel klein groepje. Hierdoor is het ook niet echt heel gebruikelijk binnen het mountainbike wereldje om zo te koersen. Ik kom van de weg en vooral in strandraces merk je het verschil tussen wegrenners en mountainbikers. Wegrenners zoeken elkaar meer op om samen te rijden, waar de mountainbikers heel individueel blijven koersen.
Maar hoe de wedstrijd ook verloopt, het is mooi dat GP Groot hun terrein voor deze gelegenheid beschikbaar stelt.
Afgelopen weekend werd de Lakebike 24u Challenge gehouden op het Aquabest terrein in Best, grotendeels op de zuidelijke lus van de vaste MTB route die daar naast de plas jawel, ‘Lake’ ligt.
Die ronde is uitgebreid met een aantal deels specifiek voor de wedstrijd gemaakte paden en het geheel bevat zeer veel bochtige singletrack plus een aantal passages waar je handigheid beloond wordt. Er is geen hoogteverschil als scherprechter, maar wie niet wakker genoeg blijft, verliest tijd door stuurfouten.
De formule is simpel: De start is om 13u en wie om 13u de volgende dag het grootste aantal rondjes heeft gefietst of binnen dezelfde ronde het eerste binnen is, die wint. Je kon deelnemen in teams of individueel aan wedstrijden van 6 of 24 uur. Daarnaast was er bij de teams een onderverdeling in sport- en funklasse. Dat zegt niets over wel/geen wedstrijdlicentie; bij de sportklasse is het aantal mensen in het team gelimiteerd tot 6, wat zorgt voor eerlijke concurrentie. Die eerlijke concurrentie heb je bij de teams funklasse niet, maar het gaat in die klasse dan ook vooral om de fun.
Het mooie van een 24u event is 24 uur bedrijvigheid en gezelligheid op het terrein. Het is één grote (tijdelijke) camping gemixed met tenten waar teams zich verzamelen. Misschien een idee voor volgend jaar? Volgens Velozine is het een aanrader! Lees het verslag hier verder op de site van Velozine.
Vorig jaar was Callantsoog On Wheels een enorm succesvol evenement. Dit jaar wordt Callantsoog on Wheels, editie 2013, op zondag 15 september 2013 gehouden. Zorg dat je het niet mist!
Het parcours is zorgvuldig samengesteld met veel afwisseling van ±10 km met veel single tracks, bosstroken, heide paden en natuurlijk strand. Voor de deelnemers genoeg spektakel! 5 uur lang zullen bikers in een teamverband van twee rijders zich in en rond Callantsoog bevinden.
De route van ongeveer 10 kilometer is grotendeels onverhard, zeer gevarieerd en gaat o.a. over het strand, door het bos, weiland, dwars over een camping en uiteraard ook over het Dorpsplein. Er is zelfs een brug om over de weg van het Dorpsplein te gaan.
Tijdens het evenement zullen er tal van activiteiten te doen zijn voor jong en oud met als centraal punt het gezellige Dorpsplein! Hier zullen diverse traildemo’s worden gehouden, een demonstratie van fietscross zijn, pitstop en paddock voor de rijders en een markt met diverse stands, leveranciers en leuke aanbiedingen. Er worden 200 deelnemende teams (400 bikers) verwacht.
De inschrijving voor Callantsoog on Wheels 2013 is nu gestart! De startvolgorde zal op volgorde van inschrijving en betaling zijn. Dus hoe eerder je inschrijft hoe meer je vooraan start. De 2012 editie werd zeer goed bezocht, dus hou er rekening mee dat de inschrijving niet onbeperkt is! Kijk op de website van Callantsoog On Wheels voor meer informatie over dit spectaculaire evenement!