Nieuws: 04-06-2014 Afsnijden….waarom?

In de laatste Bike & Trekking staat een mooie column van hoofdredacteur Arjan Kruik over afsnijden….Een gewoonte die sommige rijders op de mountainbikeroute van Schoorl niet vreemd is ontdekte ik vandaag……

Waarom recht als het krom kan?

Ik geef toe, het onderstaande heb ik niet van mezelf. Ik werd op het idee gebracht door de fietswebsite Velozine. Daar had iemand een bericht gepost over het afsnijden van bochten op mountainbike-parcoursen. De schrijver vroeg zich af waarom dat gebeurde. Goede vraag, want waarom doen mountainbikers dat, bochten afsnijden? Het gebeurt overal, op ieder parcours waar ik kom, en ik erger me er al jaren aan. Zijn bochten niet juíst waar het bij mountainbiken om gaat? De belangrijkste bron van de fun die het rijden op een fiets met noppenbanden oplevert, zéker in ons vlakke landje zonder hoogteverschillen? Als ik rechtuit had willen rijden, dan was ik wel op een racefiets door de polder gaan rijden, toch? Blijft de vraag: waarom wordt afgesneden? Zijn het Strava-strijders die zich met een waas voor ogen naar de top van de online Olympus proberen te trappen? Komt het door het ongeduldige inhaalacties tijdens toertochten? Is het gebrek aan rijtechniek? Of gewoon luiheid?

Ik weet het niet. Nou zou je zeggen: dat moeten die lui toch zelf weten, of ze afsnijden of niet? Nee, dat moeten ze niet zelf weten. Reden: ik zie telkens weer, dat de shortcuts na verloop van tijd een ‘officieel’ karakter krijgen, terwijl de spannende bochten dichtgroeien en zo definitief verdwijnen. Zo muteren uitdagende parcoursen langzaam maar zeker in saaie racebanen. En ik wil niet racen, ik wil spelen. Dat was voor mij tig jaar geleden de reden om een paar weken lang pasta met ketchup te eten om die Muddy Fox te kunnen kopen die bij mijn fietsenmaker in de etalage stoer stond te wezen. En dat is het nog steeds. Dus doe me een plezier, beste lezers van dit blad, en snij niet meer af. Alvast bedankt!
- Arjan Kruik

Nieuwsarchief

| 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2022 | 2024 |