Nieuws: 2011: november

01-11-2011 Trentinosport clinic

Een verslag van Trentinosport.
Afgelopen zondag was het zover………na een korte uitleg over het ontstaan van deze clinic en een briefing wat men kon verwachten vertrokken we richting Het Oude Hof,
het park aan de Eeuwige Laan was zo mooi, zo moet herfst bedoelt zijn.

In Het Oude Hof hebben we een aantal oefeningen gedaan, waarbij de technische vaardigheden behoorlijk op de proef werden gesteld. Telkens werden de oefeningen aangepast om op die manier de deelnemers scherp te houden. De eerste oefeningen waren misschien nog wat krampachtig. Maar al snel zag je dat het de deelnemers na wat tips en aanwijzingen, makkelijker afging. Na de oefeningen in het park hebben we in het duingebied nog aandacht besteed aan de afdaling, niet onbelangrijk! Een paar leuke single tracks om het clinic gedeelte mee af te sluiten.
De tijd is voorbij gevlogen en voor we het wisten zaten we alweer bij Duinvermaak aan een lekker bakkie koffie met een heerlijk stuk taart. Na de koffie gingen we met z’n allen nog even een rondje parcours rijden, waar de clinic natuurlijk voor bedoelt was. Het parcours lag er prachtig bij en iedereen kon zijn nieuwe skills op het parcours uitproberen. Het was een geweldige dag; weersomstandigheden waren super en de groep ontzettend enthousiast, allemaal ingrediënten voor een mooie zondag, en dat was het, een SUPERZONDAG!

De clinic heeft € 250,- opgebracht. Dit bedrag komt volledig ten goede aan het parcoursonderhoud!!!!!!!!!!!

03-11-2011 Bike Action sportvoedingsvoorlichting

Maandag 6 November start Bike Action weer met haar sportvoedingsvoorlichting. Tijdens deze avond zal Koen van Haaster(HBO voeding en Diëtetiek) ingaan op het gebruik van sportvoeding voor, tijdens en na het fietsen.

Koen, veelvuldig winnaar van de 5 van Schoorl, bezitter van het parcoursrecord op Schoorl, top-strandrijder en marathonrijder zal deze avond op begrijpelijke en duidelijke manier de verschillende sportvoedingen die op dit moment in de winkels te verkrijgen zijn de revue laten passeren en zal het nut hiervan aangegeven en hoe de voeding je prestatie en/of herstel kan verbeteren. De avonden duren ongeveer anderhalf uur. Vanaf 6 november iedere 1e maandag van de maand. Start 19.30 aan de Zilverstraat nummer 6. Kosten 10 euro per persoon met een kleine attentie achteraf. Er zijn nog enkele plaatsen beschikbaar.
Meer info en opgeven via info@bikeaction.nl

04-11-2011 Kunstveiling voor Schoorlse duinen

Spontane hulpacties zijn hartverwarmend voor Staatsbosbeheer in deze barre tijden. Met vanaf 2009 95 branden in en rond Schoorl achter de rug en miljoenenkortingen voor de boeg kan de organisatie het niet alleen meer af. Een grote kunstveiling op 14 november in Schoorl is een welkome steun.

Als de verkoop van 68 schilderijen €20.000 oplevert, kan Vrienden van de Schoorlse Duinen een houtversnipperaar kopen. Uit angst heeft deze groep actieve vrijwilligers zich verenigd in een stichting. ,,Dan staan wij sterker om te voorkomen dat Staatsbosbeheer delen van het natuurgebied moet sluiten voor het publiek”, zegt voorzitter Harry Blaauboer uit Lutjewinkel.

Deze regeringsperiode moet Staatsbosbeheer landelijk terug van 86 miljoen naar 40 miljoen. ,,Ook wij staan voor harde keuzes”, aldus regionaal beheerder Jan van Assema. ,,Zeker in de Schoorlse Duinen waar in twee jaar meer dan 300 hectare is verbrand. Verantwoord onderhoud wordt steeds moeilijker. Hoe lang kunnen wij nog alle wandel-, fiets- en ruiterpaden open houden?”

Samenwerking ziet Staatsbosbeheer als enige uitweg. Mountainbikevereniging MTB-Noordwest heeft het onderhoud van de mountainbikeroute in de Schoorlse Duinen op zich genomen. ,,Die kant moeten we steeds meer op. Anders redden we het niet.”

Al dertien jaar werken zo’n twintig vrijwilligers geregeld in de Schoorlse Duinen. ,,Nu is dat helemaal nodig”, benadrukt Hans Volkers uit Groet. ,,Het duurt jaren om de grote schade van alle branden weg te werken.” Om aan geld voor een versnipperaar en mogelijk andere machines en gereedschap te komen, stelt de Rabobank Noord-Kennemerland de Vrienden 68 schilderijen beschikbaar. Deze werken zijn de afgelopen jaren gekocht en gekregen, maar waren op zolder beland. De openbare veiling is in De Blinkerd en begint om 20:00 uur. De richtprijzen liggen tussen de 50 en 2500 euro. Veel makers zijn Noord-Hollanders, onder wie Greetje Roelofszen, Jos Apeldoorn, Olof Baltus, Henk van den Idsert en Dirk Trap.

Marketingbureau Art Profound te Bergen is bezig met een adoptieactie voor de Schoorlse Duinen. Van het inschrijfgeld voor de Winterwandeling van het Noordhollands Dagblad, 4 en 5 februari, gaat een euro naar Staatsbosbeheer.

Zie ook www.vriendenvandeschoorlseduinen.nl

05-11-2011 Omleiding Rabotop Spaarnwoude

Vanwege onverwachte wegwerkzaamheden aan de doorgaande weg van de Velsertunnel naar recreatiegebied Spaarnwoude geven wij hierbij het beste en snelste alternatief. De wegwerker heeft namelijk verzuimd dit te doen………je moet ook altijd alles zelf doen-:)

Bekijk hier de omleidingsroute in Google Maps.

Vanuit de Velsertunnel neem je de normale afrit richting Spaarnwoude. Je gaat nu bij de T-kruising bovenaan de afrit NIET rechtsaf richting het Noordzeekanaal maar linksaf richting Velserbroek.
Over de brug neem je gelijk de eerste afslag linksaf (Roosensteinweg). Bij de T-kruising rechtsaf op de Hofgeesterweg, neem vervolgens de tweede links(‘t Spijk), je gaat nu onder de snelweg A22 door en bij de T-kruising linksaf op de Laaglandersluisweg richting het Noordzeekanaal. Bij de T-kruising rechtsaf de Amsterdamseweg/N202 op richting Snowplanet. Je zit nu weer op de normale weg richting Spaarnwoude.
Na ongeveer 1,5 km rechtsaf naar Snowplanet.
De doorgaande weg(Valleiweg) door recreatiegebied Spaarnwoude is zondag afgesloten voor autoverkeer.
Parkeren kan op en nabij de parkeerplaats van Snowplanet.

De inschrijving voor de Rabotop is nabij de grote weide, toiletten en klimmuur.

Tot zondag, en bereid je voor op een echt rondje MOUNTAINBIKEN!!!!!
De route ligt er superdeluxenietnormaalmeer bij.

07-11-2011 Rabotop Spaarnwoude 2011

Afgelopen zondag organiseerden we in samenwerking met de Woensdagavond Kroezers de Rabotop wedstrijd in Spaarnwoude. De weergoden waren ons en de rijders gunstig gezind en de ronde lag er, op wat gladde plekken na, perfect bij.

’s Ochtends om 07:30 uur stond er zo’n 12 man paraat om binnen 1,5 uur de route uit te zetten, spandoeken op te hangen en de inschrijving te verzorgen. Op zich al een prestatie van niveau……alle vrijwilligers bedankt!!!! Zonder jullie geen Rabotop Spaarwoude.
Het is een echt mountainbike rondje geworden met alle facetten erin die het mountainbiken zo’n mooie sport maken; hufterige klimmen, spannende afdalingen, duizelingwekkende singletracks en natuurlijk een klein stukkie om even op adem te komen……

In de Funklasse was het Michael Krijnen die vanaf de start de kop nam en deze niet meer afstond…..knappe prestatie! Roel Bakker finishte 17 seconden later en 23 seconden later pakte Freek Wenners de derde plek. Bij de dames zag het podium er weinig verrassend uit; Rozanne Slik, Laura van Regenmortel en Dagmar Krijnen.

Bij de Topklasse stond Ramses Bekkenk na een vervelende blessure gelukkig weer aan de start, iedereen was benieuwd naar zijn wedstrijdhardheid……dat bleek wel goed te zitten. Ondanks dat hij midden in het peloton moest starten lag hij bij doorkomst na de eerste ronde al 13 seconden voor op Tino Haakman. In de tweede ronde leek het alsof Tino de aansluiting zou maken maar toen Ramses dit in de smiezen kreeg gaf hij gas en bouwde hij de voorsprong uit tot ruim 2 minuten. Tino Haakman finishte als tweede en Michel Agterberg pakte de derde plek.

Opvallend was dat veel CXers voortijdig de strijd moesten staken door materiaalpech. Het lijkt erop dat een echt mountainbike parcours toch niet zo geschikt is voor de veldrijfietsen………

Bij de junioren was het een spannende strijd tussen Yannick Smit en Martijn Laan, uiteindelijk was het verschil “op de meet” slechts 15 seconden in het voordeel van Yannick Smit, Conrnelis van der Eerden pakte de derde plek.

De complete lijst met rondetijden, gemiddelde snelheden per ronde en de volledige uitslag vind je hier;
Uitslagen Rabotop Spaarnwoude 2011.

En voor de foto’s klik je hier:
Foto’s Rabotop Spaarnwoude 2011

Tot volgend jaar!

11-11-2011 Onderhoudscontainer/skihut

Sinds gisteren is de onderhoudscontainer veranderd in een soort van skihut. De gele kleur gaf wel erg af tegen de natuurlijke omgeving. Groen verven was een optie, maar hout ertegen leek ons mooier en biedt ook nog een extra beschermlaag.

Het is een mooi samenwerkingsproject geworden tussen 4 partijen; Staatsbosbeheer, Bouwbedrijf Tervoort, Stoel van Klaveren bouwstoffen en MTB-Noordwest.
Met 4 man hebben we ons 3 uurtjes kwaad gemaakt en is de container omgetoverd tot een prachtig bouwwerk. Komend voorjaar moeten we alleen de voorkant nog een keer schilderen.
Glühwein serveren we (nog) niet.

Fietskunstenaar Patrick Smit heeft na het klussen de container gelijk even getest op mountainbikeability en heeft hem goedgekeurd….

15-11-2011 Bram Rood wint HvH-DH

Een verslag van Bram zelf.
Gisteren stond Hoek van Holland Den-Helder op het programma deze wedstrijd is de langste strandrace van de wereld met zijn 130 km en daarbij ook zeer waarschijnlijk de zwaarste.

De afgelopen 2 jaar stond ik niet in goede conditie aan de start door omstandigheden, dit jaar was het allemaal anders, ik heb me beter voorbereid voor het komende strandseizoen.
Het startschot werd om 8 uur gegeven en weg waren bijna 800 man voor ruim 130 km strand!
Na 7 km waren er strandwerkzaamheden, we moesten hier boven langs om tegen de duinen aan te rijden dit was meteen een van de zwaarste stukken van het parcours, ik kon een heel stuk rijden, maar op een gegeven moment moest ik toch lopen net als de rest, hier ontstond er al meteen een gat met de achtervolgers.
We kwamen met 4 man aan de leiding te rijden Ramses Bekkenk, Ad de Brabander, Stefan Vreudenhil en ik, 3 man van Mitsubishi dus dat was natuurlijk ideaal!
Samen reden we lekker door om zo al meteen te zorgen dat er niemand meer terug kon komen. Bij Katwijk hadden we een voorsprong van 1 minuut op de groep achtervolgers van een man of 5. We besloten om het tempo nog even te verhogen om de voorsprong te vergroten. Hierdoor kon Ad helaas niet meer volgen, maar we konden niet op hem wachten anders werden we ingelopen.
Met z’n drieën reden we richting IJmuiden Ramses en ik deden het meeste werk want Stefan zat er doorheen en kon alleen nog volgen.
Nu moesten we over de sluizen richting Wijk aan zee, eindelijk konden we lekker doorrijden want het strand liep van af het begin totaal niet en dan is het erg lekker om over verharde ondergrond te rijden.

Éénmaal bij Wijk aan zee aangekomen was het strand niet veel beter al snel moest Stefan er af. Ramses en ik waren nu nog met zijn tweeën met nog ongeveer 65 km te gaan. Ik voelde me nog redelijk goed, en kon nog pittig doorrijden, Ramses kreeg het bij Egmond al een stuk moeilijker.  We moesten bij elkaar blijven om zo onze plaatsen veilig te stellen. Ik deed veel kopwerk om zo Ramses mee te krijgen. Bij Camperduin op de dijk was het echt even helemaal over met hem (zei hij achteraf) Ik moest even wachten op hem, om zo weer als duo door tegaan.
Zo gebeurde het ook dat we samen Den Helder bereikten, Ramses kwam er de laatste km weer een beetje doorheen,maar sprinten kon Ramses niet meer, zo kwam ik dus als eerste over de finish met vlak achter me Ramses.
Zo haalden we mooi de dubbel voor het team en dat is natuurlijk altijd goed.

Het was een hele zware race geworden door het slechte strand en ook omdat ik de laatste 65 km heel veel werk had verricht, onze eind tijd was 4.43 en dat had ik van tevoren zeker niet verwacht.
Volgende week strandrace Scheveningen.

Bram Rood

Bram, namens iedereen bij MTB-Noordwest; onwijs gefeliciteerd en succes in de komende strandraces!

15-11-2011 Trail Care Crew kleding

Vandaag is de door Dress to Impress gesponsorde kleding voor de fanatieke vrijwilligers binnengekomen. Een éénvoudige maar stijlvolle polo met daarop het MTB-Noordwest logo geborduurd.

Dress to Impress is HET adres voor het laten borduren en bedrukken van kleding voor; horeca, sport, wellness en promotiekleding. Maar ook voor accessoires zoals petten, mutsen, sjaals etc. etc. Te veel om op te noemen.
Bij Dress to Impress wordt er door de medewerkers ook fanatiek gemountainbiked dus een link met MTB-Noordwest was er al. Op deze manier draagt Dress to Impress haar steentje bij aan meer en beter onderhouden mountainbikeroutes in de regio.
Namens alle mountainbikers bedankt!

22-11-2011 MTB jeugd trainingen

In 2012 start MTB-Twiske met mountainbiken voor de jeugd! De trainingen worden georganiseerd onder de paraplu van vereniging MTB-Noordwest en staan onder leiding en toezicht van een gediplomeerd trainer. De trainingen worden gegeven in recreatiegebied het Twiske nabij Oostzaan.

Mountainbiken is cool!

Sturen, remmen en schakelen over kronkelende paden in de natuur. Klimmen en dalen over zandpaden of door de modder. Zon, regen of sneeuw, mountainbikers gaan altijd door!
Wij zijn op zoek naar enthousiaste jongens en meisjes die willen mountainbiken. Durf jij het aan? Word dan lid van MTB-Noordwest en meld je aan voor de trainingen in Het Twiske. Wij leren je spelenderwijs alle technieken en trucs en nemen je mee naar de leukste en spannendste trails in de buurt.
Heb je geen mountainbike? Geen nood, je kunt er een van ons lenen.
Heb je interesse, wil je misschien ook meedoen of heb je vragen? Mail dan naar info(at)mtb-twiske.nl

Informatie voor de ouders, is mountainbiken duur?

Niet bij ons, het lidmaatschap van de vereniging MTB-Noordwest kost 10 euro voor een heel jaar! Je bent daarmee tevens basis lid van de KNWU en tijdens clubwedstrijden en trainingen verzekerd. Voor de trainingen betaal je apart. De trainingen kennen een opbouw die is afgestemd op de schoolvakanties. Zo kent een seizoen 4 trainingsperioden van elk 7 trainingen van 1,5 uur.
De trainingen worden op de zaterdagochtend gegeven, afhankelijk van het aantal deelnemers mogelijk op verschillende tijden.

De kosten zijn 25 euro per serie van 7 trainingen, heeft uw kind geen mountainbike dan kunt u er een van ons lenen. We hebben 25 mountainbikes met 26 inch wielen in verschillende framematen, globaal voor kinderen van een lengte die varieert van 1.50 tot 1.90 m, Voor het lenen vragen wij 5 euro, niet per training maar per serie van 7 trainingen, dat is dus 71 cent per training! Op deze wijze houden we de sport betaalbaar, vind uw kind er niets (meer) aan en stopt hij/zij met de trainingen dan heeft u niet onnodig veel geld uitgegeven voor bijv. de aanschaf van een mountainbike. De prijs van het lenen van een mountainbike gaat overigens wel omhoog naarmate uw kind aan meer trainingsperioden meedoet. Ons idee hierachter is dat als uw kind de sport echt omarmd wij vinden dat hij/zij over een eigen mountainbike moet kunnen beschikken.

Naast de trainingen hebben we meer plannen, o.a. extra activiteiten tijdens de schoolvakanties en regelmatig een clubwedstrijd. Wilt uw kind meer dan zullen wij onze best doen om hier in mee te gaan. Bijvoorbeeld door het aanbieden van aangepaste training en het beschikbaar stellen van een Cannondale mountainbike met 27 versnellingen en schijfremmen tegen een kleine vergoeding.

Bottom-line:

wij zijn enthousiast en hebben een hoop ideeën maar alles begint bij een eerste training.

Meer informatie volgt binnenkort op de site, maar u kunt uw vragen nu al stellen via info(at)mtb-twiske.nl.
We streven er naar om in de kerstvakantie op enkele dagen instuiftrainingen te organiseren, ook hierover binnenkort op onze site meer.